|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag får ingen ström till bensinpumpen på dom tjockare kablarna. Kan det vara relät som är trasigt då? Bilen tänder till men startar ej. Har dessa felkoder på DME som shadow 85[133] Signal CAN ASC 3 23[035] Activation relay, secondary-air pump 3E[062] Activation solenoid valve secondary air 7E[126] Activation solenoid valve tank-leak diagnosis pump 7F[127] Activation solenoid valve suction-jet pump EKP electric fuel pump hittar den inte | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Spontant ser jag ingen koppling mellan felkoderna och problemet med att bensinpumpen inte får något ström. Börja med att verifiera control side av bränslepumpsreläet (dvs om DME överhuvudtaget skickar styrsignal samt verifiera full signalintegritet dvs att control side har fungerande spänning/jord). Om inga fel hittas där, verifiera load side av bränslepumpsreläet. Börja med att verifiera full signalintegritet dvs att load side har fungerande spänning/jord. Om allt är OK där så är det ju enklast att gå vidare med manuell override och se om bränslepumpen fungerar (om den inte fungerar så vet du att problemet är någonstans mellan dessa två pinnar på load side av bränslepumpsreläet). Det är helt enkelt väldigt basic felsökning. Divide and concquer. Du delar systemet i två delar och veriferar, sen delar du det i två ännu mindre bitar och så håller du på tills du ringat in felet. |
|
Hej, När det handlar om felsökning på bränslepumpen, brukar jag framhålla - denna gång i all korthet - att pumpen bara får spänning under mycket korta stunder, om motorn inte startar. Dels 2-3 sek vid "tändning på" dels ungefär lika länge vid startförsök. Det går alltså inte att vrida på tändningen och sedan i lugn och ro leta spänningar i detta system. Man får exempelvis ansluta sitt mätinstrument till pumpens kontakter och därefter, med blicken på instrumentet, vrida på tändningen. (Nu blev det ändå inte så kort..- :) ) Felkoderna är inte aktuella ("shadow") så de har ingen betydelse alls här. /Lennart |
|
Helt rätt, lenwib (ett förtydligande som nog kan behövas)! Jag förenklade felsökningsproceduren något och gick inte in på detaljer på exakt hur man varje litet steg eller hur ett relä fungerar. Det är kunskap man måste ha, eller läsa in sig på, innan man ens kan börja felsöka - fast många tycker inte om att göra detta steg :-) Men självstudier är en stor del av felsökning! Eller så kan man fråga här :-) Det svåra är ju att alla har extremt olika kunskapsnivåer, så man får börja lite generellt och sedan se vart det bär. Brukar själv ofta koppla in testlampa/multimeter/bränsletrycksmätare/YouNameIt och lägga den vid vindrutan så man ser den när man gör olika scenarios (start/gaspådrag/YouNameIt). |
|
Hej och tack för svaren. Haft en medhjälpare som slagit på tändningen till läge 2 som ska ge ström då en kort stund som skrivet medans jag haft instrumentet på kontakten. Har ganska begränsade kunskaper om elektronik och relän. |
|
|
Ja, får du ingen spänning till pumpen då, är det ju bara att söka bakåt enligt bmw-slangens schema. Glöm inte säkringen.... :) /Lennart |
|
|
Kolla kablarna som går genom nivågivaren. Under krympslangarna vid kontakten brukar de gå av. |
|
Jag kan skriva en lite kortare summering om relä och felsökning lite senare idag (eftersom du nog inte kommer undan att felsöka på detta). Men innan vi går all-in på elektronik så kan du faktiskt göra en ganska enkel sanity-check själv utan att behöva gå alltför djupt in på elektronikområdet. Alla vanliga reläer i bilar klickar när de aktiveras (ett relä är helt enkelt en vanlig strömbrytare - fast istället för att ditt finger ändrar strömbrytares läge så gör man det med hjälp av en elkrets). Leta upp bränslepumpsreläet på din bil och håll fingret (eller sätt en skruvmejsels blad mot reläets hölje och skaftet mot örat) och lyssna om det klickar när man slår på tändningen till läge 2 (kan ju även vara intressant att se om det klickar när man försöker starta - men det är mycket svårare att höra det då). Om det sitter andra reläer precis intill (och de slås också på när du vrider till läge 2) så är det lätt att höra dessa istället - och på så sätt av misstag tro att ditt bränslepumprelä klickar fast det i verkligheten är en av grannreläerna som klickar. Om bränslepumpsreläet inte ens klickar så kan du (i nuläget) lägga ned all felsökning whatsoever vad det gäller bränslepumpar, anslutningar och kablar. Då börjar din felsökning vid bränslepumpsreläet. På 3 sekunder och med endast ett finger som diagnostikutrustning kan man alltså avgöra om man ska lägga någon tid på att felsöka bränslepumpsidan (dvs allting från bränslepumpreläet och tillbaka ända bak till bränslepumpen). |
| Relät klickar när man slår till tändningen... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De felkoder som uppkommit i första inlägget får man när bränslepumpen ger för dåligt tryck så att returtrycket blir så lågt att systemet för den interna pumpen som pumpar mellan tankhalvorna inte fungerar. Höll på med en 523a förra veckan och lyckades får fram dessa koder vid felsökningen, när bränslepumpen gav så dåligt med tryck att bilen inte varvade upp och gick ojämnt på tomgången. Bilen hade stannat vid några tillfällen pga sliten pump vid ca 18000 mil. Fick ny pump och bränslefilter. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det kan alltså vara läge att byta ut pumpen och bränslefilter då bilen rullat över 24000 mil med samma pump. | |
Intressant hasso! Just suction ject pump gjorde mig lite misstänksam och hade idéer om just överföringen mellan tankhalvorna. Men jag tänkte inte mer på det eftersom den första diagnosen indikerade på att bränslepumpen inte ens fick någon spänning. Vi kan ju ha två fel, både trasig bränslepump och även problem med elen till denna. @Gruvbyggers : Var det ström eller spänning du mätte vid bränslepumpen? @Gruvbyggers : Du felsöker först, sen byter du delar! :-) Du har ju själv kommit fram till att bränslepumpen inte får någon spänning! Det kanske inte är fel på bränslepumpen? Men bränslefiltret är oavsett ett bra tillfälle att byta - jag ser det som ren förbrukningsvara precis som luftfilter, olja, tändstift och dylikt (fast biltillverkare har inte riktigt samma syn på det). Eftersom reläet klickar så vet vi att styrningen till detta fungerar någotsånär - så vi kan utesluta styrboxar i detta läget. Vad du behöver göra är att felsöka från reläets load side och framåt ned till bränslepumpen. Ett snabbt sanity check är att göra override av bränslepumpreläet och köra bränslepumpen manuellt. Se mitt inlägg från "2010-03-24 22:05" i nedanstående tråd där jag beskriver hur man kör en bränslepump manuellt på en E34 535i Länk |
|
Jag mätte upp spänningen. Kan tilläggas att bilen varit svårstartad ett par gånger innan den blev stående. |
|
Har du tur är det bara någon vajsing med kablaget till bränslepumpen. Tex sönderärgade kablar/kontakter som i början orsakade stort spänningsfall och orsakade att pumpen bara gick på kvartsfart eller sämre. Och nu kanske kabeln helt gått av. Men som sagt - det är felsökning från bränslepumpreläets load side och framåt som gäller nu (detta inkluderar även själva bränslepumpsreläet - bara för att det klickar betyder inte alltid att det fungerar till 100%)! |
|
Testade att koppla mellan 30 och 87 nu, den startade inte. Var sitter bränslefiltret för den delen? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är läge att byta pump och filter pumpen brukar knappt hålla 25000 mil. Filtret sitter under "förarstolen" fast på utsidan under täckplasten. två slangklammor och en klamma som håller filtret att lossa. Men som ovan säger det måste finnas spänning till pumpen också. Och man bör ha minst 20 liter bensin i tanken för att utesluta fel på den interna pumpen. Bilen stannar om den inte funkar vid ca 15 liter. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Bensin har jag iaf, är över 50 liter i tanken. Har kört ner till reserven flera gånger utan något krångel tidigare. |
|
|
Äntligen haft tid att skruva. Bytt bränslepump, bilen startar utan problem och går jämnt och fint. |
|
Roligt att höra att det löste sig! Och tummen upp för feedback i tråden! Fast då har det gjorts en helt totalt felaktig felsökning då det tidigt fastställdes att bränslepumpen inte fick någon spänning. |
|
Instämmer med bmw-slangen. En riktig avslutning på tråden är mycket värd. Jag kom f ö att tänka på den där första spänningskontrollen som TS gjorde tillsammans med en medhjälpare (femte inlägget). Ett digitalt mätinstrument kan ibland vara lite oroligt men i vissa lägen också upplevas som trögt. När jag en gång gjorde samma kontroll, använde jag ett analogt. Det svarade väldigt distinkt och lämnade inget att tvivla på. Men å andra sidan kan det ju vara lätt att missa att skapa riktig kontakt. /Lennart |
|
| Ja jag måste ha haft dålig kontakt eller nåt, blev själv förbryllad över det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.