AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.430

G11 730d auto start /stopp, går den att stänga av permanent?

Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
G11 730d -16
Start/stopp funktionen, går den att stänga av permanent? Själv i meny eller på verkstad?

Min kollega frågar mig då han har svårt att vänja sig vid den och tycker inte körandet i bilkö blir så smidigt. Självklart går den att manuellt stänga av efter start men ofta kommer han på det efter att funktionen slår till.

(Väl medvetna om bränslebesparingen)
Verdi
Det går såklart att göra men oftast så vägrar BMW-verkstaden att göra det eftersom det bryter mot reglerna på nåt sätt. Bilens förbrukning, och därmed skattesats, bygger på att funktionen är påslagen. Slår man av det permanent så stämmer inte siffrorna längre. I teorin.

Däremot finns det väl folk som gör sånt där vid sidan av? Borde inte vara så svårt att hitta.

Efter ett tag blir det dock naturligt att trycka av det där när man startar bilen. Så har det blivit för mig iaf. Till och med på M2:an är det ju start/stopp.
Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
Köper resonemanget fullt ut.

Jag har hört att alla M-modeller nu har "Last user mode" som standard, iaf i USA. Stämmer det?

(Dvs stänger du av funktionen på knappen så är den avstängd tills du slår på den igen, även om bilen varit avstängd.)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
"Last user mode" går högst troligen att ställa in även på G11, men min erfarenhet är att BMW själva inte är sugna på att göra det. Någon här på forumet har lyckats få det gjort av BMW, men den personen är nog ett undantag. Så då återstår att antingen själv eller med hjälp koda om det i bilen. G-generationen är fortfarande så ny, så jag vet inte om alla verktyg som funkat på F-serierna fungerar även på G11.

Känner att det blev mer yrande än klara besked, men kort sagt så går det med all sannolikhet att få inställt att den kommer ihåg inställningen och jag hade börjat med att fråga hos BMW. Det finns inte i någon meny i bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.