AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.254

Normalt diesel ljud N47?

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09

?
ti
100
tippz
318d E91 -10
har du kollat felkoder? har liknande ljud, men har fel på två av spridarna, dock inget som skadat ännu, och motorn går bra och jämnt
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jag misstänker ju spridarna. Nä har inte kollat felkoder. Vet inte om autocom klarar det eller måste man ha inpa?

Det roliga e att jag skrev på bimmerpost o där blev jag i princip idiotförklarad. Normalt diesel ljud tyckte dom. Sedan ett engelskt forum har en svarat normalt diesel ljud. Jag tycker det knackar på ett icke normalt diesel sätt.
ti
100
tippz
318d E91 -10
det är ju jättesvårt att avgöra vad som är normalt eller inte, jag själv kan höra lite avvikande ljud på min bil utöver vanligt dieselknack jag hört på andra bilar, men i och med att jag har fel så är jag ganska säker att det är spridarna

jag har själv kört med BMWhat/Carly for BMW-appen och en Bluetooth odb2 dongel, funkar väl!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ok! Fick du fram felkoder på på detta program på spridarna?
Transocean
Det är väl bättre att låta BMW eller en oberoende som sysslar bara med bmw att kolla om kedjan sträckt sig. Här på AP lider vi väl alla av N47-ångest...
Transocean

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Transocean:Detta ljud är inte från kamkedja. Har inte hört detta ljud från nån bil med kamkedjeproblem.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Har samma exakt samma ljud på X3an.Hittar inga fel,så jag tror det är spridarna bara som är lite väl högljuda.Låtit så i ~3000 mil.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jo jag tror det med. Kört med autocom opus nu. Inga felkoder satta.
ti
100
tippz
318d E91 -10
gött
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Oavsett orsaken, det där är en sjuk maskin;) På tomgång låter det som en defekt kedjetransmission och sedan blir det direkt dåligt;)
Så där kan det säkert låta med en utsträckt kedja och overksam spännare. Överkuggning eller kedjebrott nästa alltså.

Har hört ett par 120:or med liknande ljud passera på gatan och undrat vad som rört sig `däruppe´på dessa förare-ägare.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sabud: :-)) Nja kedjan tror jag inte på. Då hade ljudet hörts från sidan/orna av motorn också. O där hör jag inte ett knyst i princip. Hade ett kedje ljud som var monoton kedjeljud förut men det e i princip borta. Nu detta istället :-). Tror iofs det inte e nån fara. Lyssna på brorsans -11 N47N o hans kedja hörs mer än min. Mitt ljud kommer uppifrån nära spridarna.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tippz:Som skrivet innan körde autocom opus. Men såg/kom på att den körde igenom hela felsökningen o gick igenom alla punkter. Tog ett jävla tag. Men såg sedan att den inte haft kontakt med bilen :-). Jävla skit grejer. Så felkoder kan jag haft. Lustigt bara att den går igenom hela iss men sedan inte haft kontakt. Ja ja får köpa inpa istället.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Såg också att N47N motorn har tjock skumgummi skydd över ventilkåpan. Fuskigt :-)
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
gaspo: fel av mig, klantigt! Jag lyssnade på länken från Transocean och inget annat. Ditt ljud låter väl ganska normalt (som min) men det är knepigt att ta upp ljud (telefonen?) på nära håll utan att det blir lite `stetoskopskänsla´ över det. Så länge man har ett jämnt och inte för högt ljud från kedjan/kuggar även vid pådrag så är väl allt väl. Det brukar ju låta en del från dieselmotorer och mycket kommer från insprutningspump-spridare vilket är helt normalt.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Glömde en sak. Jag har haft LÄNGE en ljust brun/beige aktig vätska alltså inget klägg i hålrummen där spridarna sitter. Inte mycket men litegrann. O det verkar inte bli mer o mer. Däremot torkar man rent lite "inte lätt o komma åt" så kommer det tillbaka i princip samma mängd. Torkar man med papper så blir vätskan svart på pappret. Bilen har för några månader sedan börjat dra lite mer diesel också. Men vätska/oljan har jag haft långt innan bilen börja dra lite mer diesel LÅNGT innan. Var hos Wölkes o en duktig mek kollade o han tyckte att det var inget o bry sig om. Men skumt ändå.

Sedan kanske en dum fråga men när man öppnar tanklocket med motorn på så ska det väll blåsa ut? Har hört att har man vakum så är det inte så bra.
@gaspo
Jag upplever samma problem som du nämner i ditt sista inlägg här, men den bruna "avlagringen" har även sett lite på vänster sida av motorn.

Har även lyft av plastkåpan till motorn och kollat runt spridarna där jag hittat samma typ av smörja (väldigt lite dock) inte så de rinner direkt.

Det är ju uppenbarligen diesel och det är liksom lite fuktigt runt alla spridare... skulle de kunna vara läckage? Kanske räcker det med att dra åt lite eller något som behövs bytas?

Finns de någon med liknande symptomer eller erfarenheter?
Bilen har gått ca 7600mil 118d f20
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Som skrivet jag hade ju mer beige/brun vätska just i brunnarna. Om du förstorar upp denna bild sp ser du vätskan/dieseln :Länk. Jag bytte packningar till spridarna 2 gånger. Första gången vart det ok ett tag sedan vart det vätska i en av brunnarna igen. Bytte en gång till o såg till o göra rent ytan på spridaren och ytan längst ner i spridarbrunnen. Alltså där packningen ska täta på spridare och botten av brunnen. Dessa packningar bytte jag koppar packningar nr:6:Länk
Nu har det inte läckt på 100 mil ,ta i trä
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.