AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.545

Oljud från varma bromsar E90 M3 -08

pa
12
patjoh
328iA Touring -13
Hej,

Igår tog jag min E90 M3:a (2008) på sin första bankörning på Mantorp (iaf i min ägo som är knappt ett halvår). Allt frid och fröjd de första varven men när bromsarna blivit ordentligt varma så börjar det låta från höger bak. Saktar ner och kör i depå och försöker se om något är löst men allt verkar sitta okej så vitt jag kan avgöra utan att ta av hjulet. Samma visa nästa runda, första 2 varven märks inget men sedan kommer ljudet tillbaka. Hörs mer när man ligger i sväng också. Kan inte känna att det påverkar funktionen på något sätt, fortfarande bra bett i bromsarna och ingen skillnad i känslan i pedalen. Bromsvätskan är precis bytt, skivor och belägg har gått en bit men mycket material kvar.

Någon som har några idéer vad det kan vara?

Här finns en filmsnutt där ljudet hörs tydligt:

Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Ljudet är likt det som uppkommer när en bromssköld tar emot skivan. Värme gör att metallen expanderar och om avståndet är knapert så kan det göra att dessa går ihop.
Det är inte så ovanligt att fälgen hakar i bromsskölden när man tar av hjulet om man inte orkar hålla upp det. Det kan vara värt att kolla, bara bocka ut skölden försiktigt med handkraft.

Hur låter det om du hissar upp bakvagnen och snurrar på hjulet? Det borde inte vara allt för svårt att lokalisera ljudet då? Men det kanske släppet fort när man har stannat och det svalnar.

Mvh
pa
12
patjoh
328iA Touring -13
Tack för svar Jonathan!

Hade tyvärr ingen möjlighet att lyfta bilen på plats på Mantorp. Skulle säga att det tar kanske 5 minuter av avkylning innan det försvinner så nästa gång får jag se till att ha den möjligheten. Att återskapa problemet i Stockholm där jag bor är lite svårt då det kräver ganska många hårda inbromsningar från 150+ :) Men jag hoppas din förklaring är den rätta för då är det ju både billigt och enkelt att fixa!
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Hur gick det? Fann du orsaken till oljudet?

/Scnitzermann
pa
12
patjoh
328iA Touring -13
Hej Scnitzermann,

Har inte haft möjlighet än att ens försöka fixa det och slutgiltiga beviset kommer väl inte förrän efter nästa bankörning men jag lovar att uppdatera när jag vet!

/Patrik
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Ok. Varför jag frågar är för att när jag flyttade på min E90M3 så hade jag det där klassiska "cow bell" oljudet från bakbromsarna och tänkte att det här är kanske något du bör kolla upp.

Det visade sig att när jag plockade bort skivorna bak så hade det bildats rejält med oxid, pulver från innerbanan samt nav som "grusade" sig vid handbromsbeläggen och skapade oljudet i form av resonans till bromsskölden. Skivorna är ju tillverkade av både aluminium och stål vilket bidrar till oxidation. Jag borstade rent med stålborste, passade på att smörja upp handbromsmekanismen när allt ändå var demonterat och vips så var oljudet borta.

Inte säkert att det är så på din bil men värt att kolla upp. Dessutom så blir det en fin fin känsla i handbromsen när man smort upp mekanismen.

/Scnitzermann
pa
12
patjoh
328iA Touring -13
Intressant! Tack för tipset, bra att ha i åtanke när jag kollar!

/Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.