|
|
|
|---|---|
| Undrar om det e någon som vet om man kan koppla ett slutsteg till original stereon (BMW Buisnes), så man kan få lite tryck i bilen utan att byta stereo? | |
|
Tja, allt går men....... BMW har en helt egen lösning på lågnivåsignaler till sina slutsteg så då får du nog köpa BMW:S soundmodul eller plocka ut lågnivån från stereon genom att meka själv med lödkolv och multimeter etc. Finns ett par trådar om detta om du använder sökfunktionen. Börja med att byta ut de usla högtalarna så får du genast bättre ljud! Finns ett mekartips om detta, men det gäller E39. Dock har E46 samma princip på sitt system. Dock inte samma stereo! Blir till att experimentera en del..... Det andra alternativet är att byta ut BMW-steron till en standardstereo med vanlig lågnivåutgång. Inte så snyggt och det är inte så många stereoapparater som fungerar ihop med knapparna i ratten. Mvh |
|
|
Glömde länken till mekartipset! Länk Mvh |
|
|
Alternativ 3: Högnivå. Köp ett slutsteg med högnivåingång alt. omvandla högnivå till lågnivå med en omvandlare och anslut till lågnivåingång på steget. Är nog det enklaste alternativet till en nyare BMW. Ljudet blir helt OK vad jag har hört, och framför allt så blir det mycket bättre än original. Jag ska själv köra med högnivå. Har dock bara hunnit att byta fronthögtalarna än. Lycka till! |
|
|
Glömde en sak: Som Johan B skriver så bör du absolut byta högtalarna mot bättre det första du gör. |
|
|
rekomenderar att köpa en lågnivå till hönivåomkopplare som du enkelt kopplar mot högnivåkablarna och sedan in i steget. Jag kör så och det blev kanon. Var inne på andra alternativ från början men ångrade mig efter att ha sett kabelstammen :) // Johan |
|
|
Som redan nämnts finns det en hel del som du hittar med sökfunktionen. Jag har själv ett fyrkanalssteg m högnivåingångar och originalhögtalare fram samt DLS 6,5" bak och jag är mycket nöjd. Enorm skillnad, och det var det redan innan jag bytte bakhögtalarna. Testade att omvandla högnivåsignalen till lågnivå innan den kopplades in via stegets lågnivåingångar, men det blev av okänd anledning faktiskt inte lika bra som att köra med högnivå hela vägen. DLS har bra steg med högnivåingångar. |
|
|
Ännu bättre är att köpa ett steg som tar balanserad signal, dvs den signal som skickas från huvudenheten till Hifi- eller H/K-paketets separata slutsteg (samma uttag finns på huvudenheten även om man bara har standardstereon - det är ju samma apparat). Det kräver ingen lödning utan det gäller bara att hitta rätt anslutning på baksidan. Det finns kopplingsscheman över de olika stiften att hitta på nätet. Och som sagt, sök på forumen, det finns mycket skrivet... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.