|
|
|
|---|---|
|
är det vanligt på dessa att kamkedjan hoppar och isåfall vad brukar problemet vara är det dåliga kedjor eller släpor? bilen är normalt körd och detta hände vid körning 90km då den började gå illa | |
|
Länk // Jonas |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@drille : Är det en N46-motor du har? Dessa motorer är förskonade (relativt sett) från kamkedjeproblem. Men det finns ett par fall ändåså där det hänt, tror vi har runt 3 bekräftade fall här på forumet. I det här fallet var det dock kamkedjesträckaren som hade havererat och slutat fungera Länk Ibland har den dålig gång / tänd motorlampa varit en första indikation på att kamkedjan har sträckts för långt / hoppat - men en dålig gång / tänd motorlampa kan även orsakas av tusen andra mindre allvarliga saker. Men oavsett så ska du definitivt få motorn undersökt omedelbart, för säkerhets skull. En vanlig förebyggande åtgärd på N46-motorer brukar vara att man byter ut den hydraulisk kamkedjespännaren mot den nya designen (har själv gjort det på min) - det är detalj #7 i länken nedan Länk @drille : Hur många mil har motorn gått? @drille : Vet du om den har fått den uppgraderade kamkedjespännaren eller inte? Du ser lätt skillnaden då den uppdaterade har en låg skruvskalle (medans den gamla har en hög skruvskalle). Vä=Ny, Hö=Gammal Länk Vä=Gammal, Hö=Ny Länk Övre=Gammal, Undre=Ny Länk |
|
Tyvärr skulle jag säga att de är lika som N42 motorn. Själv har jag en sen E46 med N46 motorn med kuggad och lagad kedja. Inte mycket skiljer N42 från N46 motorn. |
|
Tråden som JcN länkade till handlade i första hand om N47, det var liksom den skillnaden jag försökte belysa :-) Det är många som sätter likhetstecken mellan N46-motorn och N47-motorn och anser det är samma motor och gör inga skillnader. Därför behövs det lite "stödinfo" så att säga. Du menar väl N43? N43 och N46 är nog ganska lika i statistiken. Tja, N40/N42 skulle nog passa in i N43/N46-ligan också. Skulle gissa på att N40/N42 har ungefär samma fail rate som N43/N46. |
|
Intressant @bmw-slangen! I min lilla värld och från det jag utläst drog jag jag alla över en kam. Tack för upplysningen om att det ändå är lite skillnad på de olika motorerna :) // Jonas |
|
Jo, N47 är rejält överrepresenterad bland failures. Nu får den lite extra uppmärksamhet just pga reparationen är extra kostsam (i grova drag dubbelt så dyrt jämfört med tex N42/N43/N46 och andra med kamkedjan där den ska vara). Men i alla typer av media så är N47 mycket mer representerad än andra motorer. Dessutom gick BMW ut officiellt med en teknisk aktion (fast de drog tillbaka den lite senare) för kamkedjan - fast endast för N47. Det är en tydlig indikation på hur allvarligare problemet är för N47 än tex N42/N43/N46. |
@drille : Vad var problemet på din motor? Var det en N46-motor du hade? Fick du några mer felsymptom än bara att den började gå illa (som tex tänd motorlampa eller felkoder)? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.