|
|
|
|---|---|
|
Har en annan tråd som berör bilen men startar en ny för att hålla denna diskussionen åtskild. Bakgrund: 25/1 skrev jag på papper för en ny M3. Estimerat leveransdatum i April. 4/2 får jag via mail ett bekräftat leveransdatum från säljaren då han fått en plats i produktion. Då sades det att bilen skulle produceras vecka 14 och levereras vecka 18 (första veckan i Maj) 14/4 så får jag via mail reda på att bilen är försenad och kommer levereras vecka 25 (näst sista veckan i Juni) Säljaren har sen första kontakt varit medveten om att jag måste ha bilen från och med första veckan i Maj. Säljaren är tillmötesgående men jag har inte en aning om vad jag ska begära för ersättning. Vad är rimligt? Står egentligen inför två alternativ: 1) Ta bilen i slutet av Juni: Kompensation (rabatt eller extra utrustning) för försening samt gratis lånebil. 2) Vänta på produktionsstart 2017: Kompensation (rabatt eller extra utrustning) för försening samt gratis lånebil. Avtalet säger: 4. Leveranstid och leveransförsening A. Beräknad leveransdag ska anges på köpeavtalet. Har en leveransdag inte avtalats levereras bilen inom skälig tid, normalt två veckor för en begagnad bil och tolv veckor för en ny bil, från den dag då köparen undertecknade köpeavtalet. B. Vid leveransförsening ska säljföretaget snarast underrätta köparen. Om förseningen är av väsentlig betydelse för en konsument – vid denna bedömning ska såväl tidsaspekten som det egna behovet beaktas – får han häva köpet om han inom skälig tid efter underrättelsen meddelar säljföretaget detta. C. Konsumenten kan i stället ge säljföretaget en bestämd tilläggstid för leveransen, minst två veckor. Konsumenten får häva köpet om bilen inte avlämnas inom tilläggstiden. Har konsumenten uppmanat säljföretaget att leverera får konsumenten alltid häva köpet om bilen inte avlämnas inom en skälig tid därefter, normalt tre veckor. D. Säljföretaget är inte skyldigt att leverera om detta är omöjligt p g a de förutsättningar som anges i 12 § KKL. E. Köparen har rätt till ersättning för den skada han drabbas av p g a leverans förseningen, se punkten 10. F. Avser köpet en specialleverans som säljföretaget inte kan sälja utan väsentlig förlust får köparen häva köpet endast om syftet med köpet är väsentligt förfelat genom förseningen och säljföretaget insåg eller borde ha insett detta. G. En konsument har rätt att hålla inne betalningen vid säljarens dröjsmål enligt 11 § KKL. H.En näringsidkare får häva köpet om säljföretaget förfarit vårdslöst och företaget inte inom skälig tid, normalt en månad från en uppmaning att leverera, levererat bilen. Hävningsrätt föreligger dock endast om förseningen är av väsentlig betydelse för näringsidkaren. samt 10. Köparens rätt till skadestånd A. En konsument har under de i 14 och 30-32 §§ KKL angivna förutsättningarna rätt till ersättning för skada – t ex utgifter och förluster - som orsakas honom p g a att bilen är felaktig eller genom säljarens dröjsmål. Skadeståndet omfattar dock inte ersättning för förlust i näringsverksamhet. Konsumenten är skyldig att vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. B.Näringsidkare har rätt till ersättning för den skada han drabbas av på grund av fel eller leveransförsening om säljföretaget förfarit vårdslöst. Ersättning utgår endast för skäliga utlägg men inte för förlust i näringsverksamhet eller skada på annat än bilen. | |
| Häv köpet och beställ en ny 2017 års modell senare. | |
|
Kane: Vilket är samma sak som att behålla beställningen men att säga att man inte vill ha någon ersättning för problemen som uppstått. Pratade med Motormännens jurist och dom säger 5-6% avdrag eller motsvarande i utrustning med tanke på hur lång förseningen är. Tyvärr så är det inga exakta siffror i avtalet. |
|
|
Håller nog med Kane. Du kan nog få lånebil för leverans i juni, men knappast för leverans -17, för då har du ju avslutat avtalet, och ingår ett nytt. Juridiken är en sak, affären en annan, du kan försöka förhandla avdrag, extra utrustning etc., och kanske få ut lite som MM säger. em3 |
|
Verdi |
em3, tror han menar årsmodell 17. Dvs leverans i augusti typ. |
|
Aha, tack Verdi, oavsett är det tveksamt om dom släpper till en lånebil så lång tid, iaf inte gratis. Det är ju ett värde, sas. Men, större under har väl skett, dom klantar, så bara att köra!! em3 |
|
| Om säljaren tillhandahåller fri lånebil lär man knappast få kompensation utöver det. | |
|
Nä, det är nog ganska bra, håller med, Kane. em3 |
|
|
Ärendet drar ut på tiden då BMW Sverige har blivit inblandade. Klart är iaf att det inte blir en bil till sommaren, fabriken kunde inte garantera leverans i Maj så det kommer bli en 2017, förhoppningsvis en tidig sådan. Vilken typ av kompensation som erbjuds är för tidigt att säga. |
|
|
Så, då var det klart. Jag får Competition Package för en bråkdel av priset och fri lånebil till att bilen levereras i slutet av Augusti. |
|
| Det får väl ses som en helt okej deal? Tror du kommer bli nöjd med att du valde till CP, av flera anledningar. Men visst, det är lite segt att missa stora delar av säsongen. Tyckte du att BMW Sverige skötte sig? | |
|
bra deal tycker jag, vad blir det för lånebil? skulle suga med en snikutrustad 116i Competition Package kommer höja andrahandsvärdet också! |
|
|
Ja jag måste ändå säga att jag är nöjd. BMW Sverige subventionerar Competition Package en del och handlaren står för resten. Juni - Juli så kommer jag få en 520d, Augusti så vill jag testa en X3 eller X5. Bil spelar ingen större roll för mig, används mest för att handla och hämta på dagis. Har tillgång till andra lekbilar. |
|
| Acey: Skulle ändå säga att dom skötte sig bra. Inte haft direktkontakt utan det är säljaren som har dragit i det. När jag först fick reda på att BMW Sverige skulle bli inkopplade så trodde jag att det skulle ta en evighet, men 1,5 vecka efter förfrågan så möjliggör dom en lösning som jag är nöjd med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.