|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Den här frågan kommer säkert upp flera gånger om för er, men jag tycker inte riktigt jag hittar trådar med samma problem Ny glad ägare av min första BMW som jag köpte för 1 eller 2 veckor tillbaka. Dock köpte jag den billigt och med vetskap om att några saker måste fixas, jag vet dock inte hur allvarliga dessa problem är då jag saknar kunskap själv. så jag känner att jag behöver ta hjälp av er för jag är lite orolig att jag har köpt mig allt för stora problem, alltså om bakvagnen är helt slut eller nått. Problemet: Bilen är svampig och orolig på vägen, man märker att den är som ett slagskepp i rondeller och kör man på landsväg/motorväg och kör på gupp kan ratten sticka åt olika håll med en hård snärt fram och tillbaka Bilen låter dessutom väldigt stötig runtom när man kör över gupp och förhöjningar, både i framvagn och bakvagn? Men inga missljud övriga missljud som nått hårt dunk när man kopplar eller så Min egna intiution säger att bilen är riktigt lekstuge körd och jag hoppas att det är de bakre bussningarna framför bakhjulen som är gångna, jag kikade på dom och de såg helt broken ut. när jag bytte till sommardäcken precis då försökte jag kolla till infästningen till bakvagnen och inget såg sprucket ut eller så, men jag vet inte riktigt var man ska kolla. Så jag har beställt nya bussningar till just dessa som jag nämnde ovan, samt ett coilover paket som jag ska montera från och med idag tills helgen, med min minimala kunskap kan det ta lite tid Men det jag undrar till er är, när ni läser felbeskrivningen är det någon annan tanke som slår er? något annat som ni känner aah fast det kan vara det här? är mycket tacksam för tips och hjälp! Eftersom jag ska jobba med bilen nu i några dagar tänkte jag att det kunde vara en bra idé (om någon här finner tid att hjälpa till) skulle jag kunna ta bilder och kontrollera olika saker, det skulle vara guld värt. Tack på förhand :) Mvh James | |
|
Tänker att körsträcka och däckdimensioner kan hjälpa till lite. Jag tyckte redan 225 var väl breda utan att få spårningsproblem när jag körde över mittlinjen osv. Slitna däck är värre också. Men det är klart mer återmatning från vägen till ratten i BMW, det är min bild - på gott och ont. Du känner tydligt när det släpper osv och körning i gropar från tjälskott kan slå till i ratten. |
|
|
Om hela bilen gungar och känns svampig skulle jag börja kolla stötdämparna, spindelleder osv. Särskilt dämparna. Mellan 500-1000kr st borde de kosta om du köper från Tyskland. Se här exempelvis Länk. Sachs är märket som sitter i BMW. |
|
|
Symptomen stämmer in på dåliga främre bärarmslagringar i bakvagnen - misstänker att det är de du syftar på när du säger bussningarna framför bakhjulen. Då blir bilen orolig och är de riktigt dåliga beter den sig som en "kåt orm" när man svänger lite fram och tillbaka. Brukar väl vara dags att byta runt 15-20.000 mil eller så. Jag bytte själv en gång på E46:an och fick tillverka ett specialverktyg för att pressa i bussningen. Dock kan du glömma att pressa ur den gamla oavsett vad alla verkstadsinstruktioner säger! Borra bort gummit runt om och såga bort gummiresterna med ett bågfilsblad och sedan mejslar du bort de gamla alu-hylsorna (ytterdelen av bussningarna) som alltid oxiderar ihop med bärarmens stål - sist gör du rent med en roterande stålborste och en borrmaskin eller liknande. Glöm inte att göra en hjulinställning efteråt, då du justerar toe mht i vilken position bärarmarna skruvas fast där. Tänk också på att positionen för fästet till bärarmsbussningen skall vara så att bussningen är "obelastad" när bilen är normalt nedfjädrad - annars kommer bussningen att vridas sönder väldigt snabbt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren! Nip: Den har gått strax över 20 och däckdimensionerna är rätt så stora enl mig, det är 18 tum men jag vet inte riktigt vad det är för profil och bredd på däcken, jag återkommer om det imorgon när jag ser något :) Men tycker du för övrigt att det kan ge så mycket när man kör i typ 120km/h och kör över ett gupp känns det som att ratten sticker iväg e 45* i ett ryck fram och tillbaka. Extravagant77: Jag har redan tänkt som sagt att byta dämparna till coils då det sitter orginal på bilen nu och jag vill ha kärran höj och sänkbar i vilket fall, men spindelleder kan jag inget om, går det att se om de är slut när jag väl byter bussningarna eller är det nått man bara måste byta? Johan B: Visst, precis så som du säger har jag fått det berättat för mig också jag var lite otydlig med vilka bussningar jag menar men det är precis som som du sa, "de främre bakre" :) dessutom har bilen gått precis över 20 nu också så jag hoppas att det bara är detta som är felet. För övrigt köpte jag sånna där plast bussningar som heter nått med powerflex? tror jag. har hört att de ska vara helt okej men framför allt lätta att få dit då man sätter dit från båda håll istället för att pressa in. Tack för tipset hur jag ska ta bort befintlig bussning dessutom! det kommer säkert att komma till hands när jag väl fattar hur jäkla hårt dom sitter haha. Skrev du fel där när du sa toe mht? jag förstår inte vad du menar. Är det något i övrigt ni kan rekommendera att jag checkar när jag väl är under bilen och jobbar? något man kan testa så man vet med säkerhet att det är okej som t.ex spindelleder som nämndes ovan |
|
|
Fästena som håller bussningarna i bärarmen och skruvas fast i karossen, går att justera lite i sidled - hålen till skruvarna (som naturligtvis bara går att skruva fast på ett ställe - i gängan som är svetsad i karossen) är lite "för stora" och det är det man använder sig av när man justerar toe i bakvagnen - man lossar skruvarna i karossen och justerar fästena utåt eller inåt beroende på hur justeringen skall göras och drar sedan åt skruven som då låser fästet i "rätt" position. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej det kom en fråga om vilka däckdimensioner jag har, 225/40ZR18 Imorgon ger jag mig på det, det lär väll dyka upp några frågor kanske men jag ska se om jag kan klura ut detta med den information jag har nu :) Jag har läst om att testa spindelleden genom att ta kl 12 och 6 och rycka, samt hjullager kl 9 & 3 sen får jag väll helt enkelt se om något ser kasst ut och ta reda på efter det. |
|
|
Tjenare Jag har nu bytt de två bakre främre bussningarna.(framför bakhjulet) Bilen har slutat att åla sig i bakvagnen och känns allmänt styvare så det är bra! mycket skönare att köra bilen nu.. Ena bussningen var helt totalt ärjad så den va bara att knacka ut med en mejsel. den andra hängde halft utanför hålet men satt fortfarande som berget. men den fick jag ut med sågande och knackande med mejsel och olika slagdon Dock är allt kvar i ratten med att det skakar och vibrerar på vissa ställen, och klucket när man kör över gupp är fortfarande kvar En kille på BMW (säljare) trodde att det kan ha med krängningshämmarna i framvagnen så det blir väll o byta det med. Men två allvarlig saker: vänster bakhjul, när jag hissar upp den viker den in sig precis som att den har fått en rejäl jävla smäll + att det var helt oljigt runtom differentialen vad bör jag göra? måste det inte vara olja i den? vad händer om den runnit ut? oljan såg gammal ut och det har inte kommit någon ny vad jag vet. ska kolla snart när jag ska ge mig på att byta alla stötdämpare |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.