|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Har det ändrats under däckets modellcykel? Min granne köpte dom för 3 år sen och hans däck var lätt 8mm |
|
|
Vet inte vilka SC5 du har heller. Du kanske inte har den generella varianten? Finns ett gäng specialversioner gjorda för vissa bilmodeller och alla dessa varierar i bredd/höjd/mönsterdjup. |
|
|
Dom är inte sålda för att vara någon specialvariant i alla fall. Är inte superinsatt när det gäller däck... |
|
|
Ofta har Mercedes-typade däck (MO) djupare mönsterdjup och ibland även mjukare gummi. Kommer ihåg en tråd där en person monterat MO-märkta däck på sin BMW och den blev allmänt "nervös" på vägen. Efter klagomål monterades nya däck som inte var MO-märkta men av samma Märke och "modellbeteckning" och vips blev bilen hur stabil som helst... När de jämförde däcken såg de att MO-däcken var avsevärt djupare i mönstret - har för mig att det var typ 2 mm eller kanske ännu mer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lag på mina nya 5or för några veckor sedan och inte tyckte jag att mönstret var klent tilltaget.Jag borde reagerat då jag har egna maskiner,återkommer med rapport,,,,,, Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Mätt mina nu 7mm och då har dom rullat under 100mil bhaaa vad trist,lag i samma veva på Fulda Sport på min Signum och dom mäter 8,6 ,,,,,,,,,, Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Får mina nästa måndag. Återkommer om mönsterdjup. Faktum är att jag varit på väg att returnera dem efter massiv kritik på nätet angående den snabba förslitningen till förmån för Michelin Pilot Sport 4 som precis kommit ut men då jag fick höra att jag skulle bli tvungen att betala returfrakten kommer jag behålla dem. Men ska bli intressant att följa livslängden. | |
|
Nu har jag fått svar från Däckspecialen och därmed även från Continental. Jag har RFT/SSR-däck. Det är tydligen BMW som har specat mönsterdjupet till 6.3 mm. Jag kör med ca rekommenderat lufttryck +0.2. Kommer inte längre med detta känner jag. Inför nästa däcksköp till denna bil (om jag har den kvar då) så blir det mer fokus på livslängd och lite mindre fokus på vad däckstesterna säger. Alla 'premiumdäck har väl egentligen tillräckligt bra egenskaper. Tack alla som har bidragit med input i tråden! Det är ni som har erfarenheten av olika däck. Däckhandlarna säljer det som dom har på hyllan eller har bra marginaler på. |
|
| Jag har i princip bara läst positiva kommentarer på nätet om conti sport contact 5. Förresten e det samma rekommenderationer på icke RFT däck på 17tum 225/45 när det gäller däcktryck E90/91? | |
|
Nyss köpt ett par nya org fälgar med dessa monterade och reagerade direkt på mönsterdjupet. Aldrig sett så lågt mönsterdjup på nya däck, var drygt 6mm. Får hoppas dom håller hyfsat |
|
|
@gaspo Har inte sett att det skiljer mellan rekommenderat däcktryck för icke RFT och RFT. Fast det som anges i bilen och i instruktionsboken gäller väl RFT eftersom BMW självklart rekommenderar RFT. |
|
|
Jopp: Jo det va det jag tänkte. BMW specar ju för RFT däck. Då undrar man ju om det skulle skilja mot icke RFT? Ska till däckverkstaden imorgon pga av att jag idag gjorde en 4hjulsinställning som inte blev bra. Ratten sitter lite snett efter inställningen. Det roliga e att jag var först var förbi bara för o kolla om mina små vibrationer i ratten kunde vara balanserings problem. Men detta var det ej. Men då säger däckkillen att ratten sitter lite snett. Ok konstigt tänkte jag för den sitter spikrakt. Han fråga när jag gjort hjulinställning senast. Jadu sa jag inte sedan jag köpte bilen. 5år!!. Men har inte märkt något på däck eller något annat. Men han sa att du ska göra en hjulinställning. Man ska helst göra detta varje år men det e inte många som gör sa han. Ok då tänkte jag. Det e ju inte gratis 1300:-. När det var klart fick jag protokollet o det var inga större avvikelser kan jag säga. Så kommer vi till det roliga. Direkt när jag kör iväg så märker jag att ratten sitter lite snett :-). Alltså får dom göra om alltihop imorgon o jag får en timma att bara rulla tummar. Iaf det kändes som jag från första början slängde 1300:- i sjön. Jobbet gjordes av stor kedja. Blev ett långt inlägg :-)) |
|
|
Finns ju många Däckkedjor. Vilken var det. Bytte till sommardäck på Euromaster. Dom kör med franchising, så varje däckverkstad är ett litet företag |
|
| Som skrivet innan 7mm e gott o väl normalt för nya däck. Har sett nya sommardäck med 6mm. Men söker man lite på nätet så ska nya sommardäck ha 7-8mm. Alltså är vanliga conti sport contact helt i riktlinje. Mina e 7mm icke RFT. | |
| Euromaster,Jo dom kör ju franchising. | |
|
Mor hade contact 5 på sin 2008 9-5a. Rätt sköna och tysta däck. slitaget gick ner sig ganska snabbt under den första sommaren vi hade. Själv köpte jag en 2010 audi a5 med 20" och Michelin Pilot Super Sport 265/30x20 runt om. Fyfan vilka däck. Helt sjukt så tyst och mjuk den gick. Greppet var väldigt trevligt. Sådana däck hamnar på min nuvarande bil också då audin är såld. |
|
| Tänkte göra en liten uppdatering snart då jag har haft på mina sportcontact 6 19'' på min bil i sommar. någonstans mellan 1500-2000 mil gjorda på dem. Ska försöka lägga ut både bilder och mått samt upplevelse från däcken, Ska byta till vinterdäcken i veckan någon gång så kommer efter det. | |
|
Kan vara värt att nämna att hastighetsindexet påverkar livslängden. Ju lägre index desto längre håller däcket. |
|
| contisportcontact 5 efter en sesöng slitna bakhjul. jag undrar om det är på riktigt continental!!, köpte 4 st nya på svenskagummihuset i Eskilstuna... kan man göra klagomål? | |
| Hur mycket slitna? Mil? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.