AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.131

740ia, års 00, byta s357a rutor

Hallå

Någon som vet om det är möjligt att montera s352a(termo) istället för s357a(protective) rutor på i dörrarna? Båda på högersidan behöver bytas och BMW vill 20 000kr för båda...

Undrar om det är samma fästpunkter för de olika ruttyperna och om hissmekanismen är likartad. Något som vet?
Har letat efter begagnade S357a över hela nätet i europa men inget napp, tyvärr.

Hälsningar
Johan
Hej,

Skall erkänna att jag inte vet vad "protective glazing" innebär, men termoglaset är åtminstone ett dubbelglas, dvs ett rejält mycket tjockare paket än det vanliga enkla fönstret.

Jag utbildade mig genom att titta in hos realoem.com, Länk

Och där framgår det med stor tydlighet, att termo- resp protective rutor kräver var sina serier av monteringsdetaljer och inramningar Protective har t o m en helt egen hissmekanism. Men det har kanske att göra med någon säkerhetsaspekt?

/Lennart

Hej

Enligt "nätet" ska det gå att montera s352a rutor. Själv är jag lite tveksam. Rutorna är lika utom just vid fästpunkterna. Kanske ska det kunna fungera med s352a monteringsdetaljer. Att det är annan hissmekanism beror enligt "BMW" på att s357a rutorna är tyngre.

/Johan
Hej,

Nu har jag också googlat (och hittat tillbaka hit till AP, till en tråd från 2009 :) ), där åtminstone tjockleken på de båda varianterna sägs vara lika (9 mm, vill jag minnas). Då är det ju bra så långt.

Men det nog fortfarande någon sorts skillnad som gör att tätningar i fönsterbågen m m blir olika.

Kanske du kan få låna ett termoglas på en skrot och prova? Sen kan du bättre räkna på kostnaden. Har du dessutom extra starka hissar, är det ju inget problem.

/Lennart

No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Protectiverutorna är väl tyngre och behöver en kraftigare motor än det vanliga dubbelglaset.
Att ha lättare rutor borde väl inte vara en större grej.
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Jag har bytt mina protective rutor mot vanliga dubbelglas. Bak var det bolt on. Fram var jag tvungen att modifiera fästet lite då själva infästningen ser annorlunda ut. Det bör en normalhändig klara med lite plåtbitar och skruvstycke samt rondell och borrmaskin. Lister och tjocklek funkar kalas.

Mina Protective rutor hade delaminerat så fruktansvärt. Det svåraste var att hitta iL dubbelglas bakrutor till bra kurs begagnat.
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Efte ggogling på protective rutor så har det visat sig att de som köpt nya (främst USA) och monterat fått samma problem med delaminering bara efter nått år, så kvaliteten på dessa verkar vara klart bristfällig.
Hallå igen

Nu är det gjort!

Nu sitter det "nya" rutor på högersidan. Som det tipsades om var fönstret bak "bolt on".
På höger fram var det lite annorlunda. Det bakre fästet på rutan fungerade bra men inte det främre. Åkte till skroten och såg till min glädje att en halvgammal 3-serie hade samma fästbeslag som en 7-serie med dubbelglas. Sagt och gjort, det vara bara att skruva loss dem från "donatorn" och sätta tillbaka dem på 7-serien. Rutan rörde sig sedan perfekt i dörren!

Min respekt för 3-serien har ökat högst betydligt! Jag hade ingen aningen om att den var så bra att den kunde donera delar till en 7-serie....

Hälsningar från e38, 740i
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.