AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.544

Råd ang. byte av bromsskivor, original eller inte?

Hej!

som rubriken lyder så är det dags att byta skivorna fram på min 330 e90. Jag har ringt runt lite och jämfört mekonomen och autoriserad bmw verkstad och det skiljer knappt inget med arbete plus material. Men skivorna är ju förbannat dyra original och ligger på ca 1500:-/st. När man istället kollar på eftermarknads-grejer så är det väldigt stor skillnad. Har hittat för mellan 800:--1000:-/st. Är det nån som har erfarenhet från dessa två sidor?: Länk

Länk.

Eller erfarenhet i allmänhet att köpa andra skivor än original?

Sen undrar jag även om andra verkstäder än BMW kan nollställa servicen i färddatorn, jag tänker på om t.ex Mekonomen gör jobbet att byta skivor så det uppdateras att de är bytta.

Tack på förhand!

//Simon
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Hade en liknande fråga. Hittade denna sida Länk som verkar ha de flesta underleverantörer till bla. BMW. Lycka till
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Köpte Brembo online. Fina skivor med lackbehandlade centrumnav som håller sig snygga längre. 3000 för 4 skivor med belägg. 24-någonting hette företaget. Skickar från Tyskland.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bosch, Ate, Brembo, TRW, Valeo, Zimmermann, Ferodo och Meyle är några bra märken som gör skivor och belägg i hög kvalitet och även är OEM-leverantörer till många biltillverkare.

Kvaliteten är snarlik hos ovanstående tillverkares produkter så länge du jämför "standardprodukter".

Zimmermann och Textar/Jurid (kan finnas fler leverantörer) brukar vara OEM-leverantör till BMW.

Personligen har jag bra erfarenhet av Bosch, TRW, Ate, Textar och Ferodo, när det gäller bromsdetaljer i form av skivor och belägg samt monteringsdetaljer mm.

Ska du ändå byta beläggen, kan det vara en idé att kika på Ferodo Performance DS, som är ett lite "hetare" belägg än standardutförandet. De biter lite snabbare/bättre och tål lite mer värme/hårdkörning utan att mattas och dessutom dammar de faktiskt mindre och det dammet som blir är mer grå-aktigt.

Om du prioriterar "rena fälgar" kan keramiska belägg från TRW eller Ate vara ett alternativ - dock kan det bli nödvändigt att köpa dem från nätet då jag vet att Ate inte förde dessa belägg i Sverige för något år sedan i alla fall.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.