|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Vad ska jag har för bromsvätska och hur mycket behöver jag, bilen larmar om att det är dax att byta =) Någon som kan vilken kombination man använder för att nolla indikatorn efteråt? tack på förhand =) //M | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vanlig DOT4-märkt bromsvätska. DOT5.1 fungerar också alldeles utmärkt (men inte nödvändigt). !!!OBS!!! Köp inte DOT5, den är silikonbaserad och helt fel! Vissa tillverkare kallar deras produkter ibland Super DOT4 eller DOT4+ och den fungerar också såklart alldeles utmärkt (ofta en produkt som vida överstiget DOT4-kraven men når inte ända upp till DOT5.1-kraven). Notera att det inte finns någon DOT4+ specifikation, det är endast ett marknadsföringscrap. Här finns en tabell jag gjorde (i första hand för racingsammanhag som har HELT andra krav än vanliga personbilar) Länk Det räcker med 1 liter om den bara varnar för låg nivå. |
|
lysande, men inget speciellt märke, då tar jag bara något som ser bra ut. Bilen har gått långt så all bromsvätska ska bytas. Någon rekommendation i vilken ordning jag ska börja att lufta? Såg att det finns luftningsverktyg, någon rekommendation på det, model/märke? |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, märke spelar ingen roll. Men ska du göra en komplett flush så bör du köpa mer än 1 liter för säkerhets skull (så du kan flusha lite extra vid varje bromsok och inte behöva tänka på att snåla). Yes, man brukar alltid börja med bromsoket längst bort från BMC (brake master cylinder). Det blir alltså denna ordning : höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram. På trackday-bilen brukar jag växla mellan ATE Super Blue Racing (har blå färg) och vanlig DOT5.1 bromsvätska (som har gul färg). På så sätt är det enkelt att se när all bromsvätska bytts. Använder mig alltid av "Motive Products Brake Pressure Bleeder", det har aldrig gått fel. Fast jag har faktiskt aldrig använt mig av reservoaren så en enklare variant utan reservoar fungerar lika fint. Länk Man trycksätter alltså lätt bromsvätskebehållaren och sedan är det bara att öppna bromsluftnipplarna (man behöver bara se till att bromsvätskebehållaren aldrig går torr). Om bromsvätskebehållaren aldrig går torr så introducerar du aldrig någon luft i systemet och du behöver inte tänka på hur du ska lufta de mer komplexare bromssystemen i nyare bilar. Egentligen vill man ju även ersätta bromsvätskan som finns inuti ABS/DSC/TNT/DDT/DDR/USSR styrenheterna, men till det krävs lite mer avancerade diagnostikprogram som INPA för att aktivera dess ventiler. |
|
"På trackday-bilen brukar jag växla mellan ATE Super Blue Racing (har blå färg) och vanlig DOT5.1 bromsvätska (som har gul färg). På så sätt är det enkelt att se när all bromsvätska bytts." Smart. Bytte nyligen bromsvätska, gjorde likadant (förutom att en satt i bilen och bromsade). Fick ta på ett ungefär, då det inte syntes nån skillnad. Körde DOT 5.1 för att det var det innan. En liter räckte. Angående serviceåterställning så är den enkel. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.