AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.292

Polariserade instrumentpanel!

Mr
20
MrClean
520d, 320d
Det här är bara en intressant reflektion:

Polariserande solglasögon har gett följande intressanta inblick:

På min 520 -08 syns alla orangea siffror och symboler. När jag lutar huvudet 90 grader åt sidan så blir det svart = korrekt polariserade.

På min 320 -08 så i normalt läge så syns allt UTOM radion. När jag då lutar huvudet åt sidan så blir alla andra instrument svarta och radion syns = inte helt 100 av BMW......

Nu vill jag bara påpeka att jag inte kör och lutar huvudet 90 grader..... MEN att se stereon
i lilla bilen kräver att jar lyfter solglasögonen....

Så till själva slutklämmen; är det nån mer som har samma problem, eller har de råkat vända skivan fel när de tillverkade just min stereo?

/Johan
32ProPro-medlem
2.454
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Finns det någon fastställd standard för i vilket plan solglasögon ska vara ta bort blänk? Jag tror inte det och därmed så lägger nog inte BMWs montörer någon tid på att montera sina skivor i någon särskild riktning. Jag kan uppleva samma problem med mitt armbandsur och min mobil. Vill du säkert slippa så köp ett par solglasögon som inte är polariserande, t ex stora flertalet Ray-ban (de som saknar ett litet P i namnet på övre hörnet på glaset).

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, för att polariserande solglasögon skall ha bra effekt, skall de filtrera bort ljus som speglas i t ex. våta vägbanan eller blanka motorhuven etc. - så filtret i glasögonen sitter på ett specifikt sätt (om det är bra kvalitet på glasögonen).

Däremot är det nog mer tveksamt om det finns någon fastställd standard hur filtret skall sitta över displayerna...mest logiskt vore dock att de satt på samma sätt som i solglasögonen så att dessa inte filtrerade bort något mer ljus än det som passerat filtret över displayen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Samma här med stereon, mycket irriterande på sommaren... E92.
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Har märkt av samma sak på e91 utan iDrive där allt utom stereo syns. På min e92 med iDrive så ser jag allt inkl. skärmen.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Exakt lika för vår E91 från 2010 med radio professional - man ser inte ett dugg av just stereotexten när man har "riktiga" polariserande glasögon på sig (Polaroid). Allt annat syns som vanligt.
32ProPro-medlem
2.454
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@Johan B: Men blänk på vägar (eller på havet) kan väl komma i olika vinklar - bereonde på var solen står. Högt lågt, framför, bakom från sidan osv och då borde väl blänket i vägen/havet bli olika.

Ska fråga min optiker nästa gång om vad han säger om polarisering i solglasögon.

/Patrik

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Detta påverkar också Head-up-display...för egen del har jag valt bort detta med tanke på att jag använder Polaroid solglasögon.

/J.I
We
964
Weiman
118i M-Sport -24
@Patrik: I vilken riktning ljuset polariseras beror på ytans orientering, inte ljusets infallsvinkel. Polariserande solglasögon är orienterade för att filtrera ljus som reflekterats i horisontella ytor.

*Graden* av polarisering och reflektion beror däremot på infallsvinkeln.

Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Upptäckte för sent att head-up blev ett problem med polaroid, som någon påtalade. Klart irriterande.
32ProPro-medlem
2.454
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har pratat med min optiker nu och en av hans leverantörer av solglasögon berättar att det är de vertikala strålarna som filtreras bort.

Någon som vet om BMW motnerar sina glas så också eller om de hamnar som de hamnar?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.