|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har idag fått ett problem med hjulupphängningen med följande symtom: Då jag vrider på ratten känns det som att styrningen spänner emot lite. Efter ett tag släpper det med ett ljud väldigt likt det som uppstår om man slår på en fjäder. Om styrningen börjar spjärna emot utan att det släpper vill den gärna dra ratten lite åt höger. När det släpper går det till sig. Bilen går rakt om ratten står rakt för övrigt. Inget klapper eller slammer i gupp och gropar med undantag för att det jag tror är fjäderbenet släpper spänningen ibland när det avlastas. Ljudet tycks komma från höger sida, men det fortplantar sig dock i karossen lite. Även om det byggs upp en spänning så verkar det inte vara några problem själva styrningen. Den går jämt och tar stopp som det ska när man kommer till ändligt. Ingen överkuggning dvs. Det kan vara så att bilen ser lite lägre ut på höger sida. Har dock bara stått på lite ojämna underlag hittills. Felet kom tvärt idag. Aldrig hört det på denna bil tidigare. Liknande ljud och beteende känner jag igen från VW Transporter/Caravelle där dessa lager ofta gav upp. Så, till det intressanta, går det att felsöka detta på något bra sätt, och går det möjligen att smörja upp eller förbättra åtminstone? Det blir väl ett byta misstänker jag, men jag skulle behöva bilen till dess... Som vanligt :) Stort tack till dig som tar dig tid att läsa/svara! // Björn | |
|
Ja det låter väl som att du är inne på rätt spår tycker jag :) _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Då kan jag uppdatera med att det är en trasig fjäder i mitt fall. Lätt att konstatera då domkraften inte längre fick plats under bilen :-) Uppenbart på ett plant underlag, men inte tidigare. Detta blir ett jobb att lämna bort tror jag men finns det anledning att byta bägge sidor tror ni? |
|
|
Ja, byt på båda sidor när du ändå håller på - risken är stor att den går av på andra sidan snart om den gett sig på den ena. Fram bör du även fundera på om du även skall passa på och byta dämpare och fjäderbenslagringarna också när allt ändå är borta! På E46:an gick båda bakre fjädrarna av (nedersta varvet) och jag tror det var inom en månad som den andra sidan gav sig efter första - hade inte hunnit byta fjädrarna innan båda var av... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, jag får ta in lite prisuppgifter på olika varianter. Det blir ju lite av en prisfråga såklart, men då vet man ju att det är fräscht sedan. Ska höra med en verkstad jag gillar. Tack för svaret! |
|
|
Vanligt på BMW enligt bilprovningen vid senaste besiktningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.