AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.287

kan man lägga i drive utan att stanna efter backning ?

nybliven automatlåde-ägare och har märkt att jag har en tendens att vilja backa ut ifrån parkeringen och lägga i drive medan hjulen fortfarande rullar , alltså i minimal fart.
är detta skadligt ? eller bör samtliga hjul stå helt still innan man lägger i drive ?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Beror nog lite på vad det är för bil.
Är det en nyare modell så tillåter inte elektroniken att D-går i om du rullar för fort bakåt. Vissa BMW låter D-gå i men då med 2:an i istället för 1:an.

Säkrast är nog om man stannar ändå :D

en 2013 är det, men alltså jag rullar inte för fullt utan liksom tycker in bromsen o vill lägga i driven när hjulen snurrar typ det sista halvvarvet innan det är dags att åka framåt, ungefär som att man backar med en manuell och kopplar ner slänger in 1an i farten , precis innan bilen stannar så drar man iväg utan att stå bom still
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Det är inga problem i den hastigheten i den bilen. Du kan lägga i drive samtidigt som bilen rullar bakåt när du parkerar.

Jag var på en avancerad förarutbildning i München i februari och då var en av övningarna att göra en J-turn, dvs backa i 45-55 km/h och därefter vända bilen på en femöring som James Bond. Det funkar i den hastigheten även om det är påfrestande för lådan om man råkar lägga i drive när man backar i 50. (Rätt teknik för J-turn är dock att lägga i neutral när man backar, rattrörelse, och därefter drive när bilens nos pekar "framåt"). Don't try this at home. :-)

Mvh
Tommie, AutoPower.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.