AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
869

Köpte bil men tidigare ägaren sladdade av med den på väg hem till mig.

Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Nu behöver jag eran hjälp.

Jag var jag och tittade på en bil (BMW 318is -90) den såg kanon fin ut, jag prutade från 30000:- till 23500:-och köpte bilen.

Det var en ca: 19 årig invandrar kille som körde bilen och bilen stod på hans far.
Jag och hans far skrev på kvitto och ägarbytespapper. Jag hade betalat och allt var klart. Jag och killen åkte och postade ägarbytespappret....

Nu hade jag ju två bilar, så killen skulle hjälpa mig att köra hem is:en hem till mig. Jag körde före med min 325:a.
I en korsning svänger jag höger och tittar sedan i backspegeln..... vad ser jag!!!
JO KILLEN "FÖRSÖKER "LÄGGA UPP ETT STÄLL PÅ DEN VÅTA ASFALTEN, SNURRAR OCH BACKAR IN I EN LYKTSTOLPE!!! jag stannar 150m längre bort för att titta på bilen.

Bilen är intryckt lite till vänster om mitten bak. Kofångaren, skuffen, den tunna plåtribban som går under luckan samt att all plåt bakom kofångaren är intryckt ca: 5-8cm.

Bilen försäkrade jag med en helförsäkring innan vi åkte.
Killen säger att han inte tänker ta tillbaka bilen men han är villig att betala självrisken och ev. bonusavfall.

Vad gör jag, vad skulle ni ha gjort?? självklart så skulle jag ju ha golvar killen så fort han hade vågat sig ut ur bilen men det gjorde jag inte, jag var bara så jävla paff.....

(Om vi klarar upp det på min försäkring)
Självrisken låg på 3000:-
Jag blir tvungen att ha två bilar påställda tills 318 har blivit fixad.
Värdeminskning på bilen? jag tycker att en bil som är en gång krockad inte har lika högt värde som en ickekrockad.. Men hur mycket pengar handlar det om??

Killen är skraj för sin farsa, det första han så var typ... LOVA ATT INTE SÄGA NÅGE OM DET HÄR TILL MIN FARSA!!!

Om killen är reko så borde han ta tillbaka bilen (det hade jag ha gjort) eller ta smällen på hans farsas försäkring....

Vad ska hela kalaset kosta killen???

Lite hjälp tack!!

Bonje.
Mitt råd är som följer, ring hans pappa, berätta exakt vad som hänt, begär pengarna tillbaka, får du inte det, ring närmsta jurist, be hon/hon prata med pappan, de brukar hjälpa.
Att killen gör så här på väg till att posta ägarbytet hade utan tvekan fått mig att bli ganksa ursinnig, slängt in han i bilen o åkt hem till hans pappa och ordnat upp det.
Det är inte meningen att du ska få högre försäkringspremie för att en pojkslyngel inte vet vad vett o etikett är.
Be dom laga bilen hos auktoriserad verkstad på deras självrisk/försäkring, sen om bilen ser okej ut så
överväg att köpa bilen till reducerat pris..
De är mitt tips.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Precis som Mathias säger, kontakta killen far...han var ägaren på bilen och ta upp den här historian med han. Jag vet andra som har smält med lånad bil och har blivit tvingade att ta det på sin försäkring och inte bilens försäkring! Alt låt helt enkelt affären gå till baka,, då den inte uppfyller den standarden den var utlovad att vara...killen förvekade sitt förtoende när han gör en sådan sa och sen inte vågar stå för det.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
os
75
osten_53
528im -98
Fy faan vad tråkigt för dej. Lider med dej. Alltså om han verkligen fösökte ställa upp bilen med flit så tycker jag han ska åtminstone pröjsa självrisken eller ta den på farsans sin försäkring och få en smäll av honom i stället..... Ngn gång ska man lära sej för sin "actions"....Ingen smart kille direkt som bredställer en bil som man kör hem åt en som köpt den...
Hoppas allt ordnar sej.

"Osten låg som en Rembrandt längs mållinjen"
Ne
12
Netforce
523iL -96B
Mitt tips är snacka med hans farsa, du har ju inte några garantier på att han verkligen kommer att pröjsa för det hela och låt hans farsa stå för golvningen.

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Ett litet tips bara om du åker till hans farsa..ta med dig rejält med kompisar...(invandrare har ofta en skrämmande stor släkt i närheten)...om inte annat för att utjämna den psykologiska effekten..

Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Mitt råd är: Snacka med killen o kom överens till 100% hur ni ska göra. Blir de inget gjort så snacka med killen. Många invandrarkillar har STOR respekt för sina farsor. Ta detts om en sista lösning då jag nästan kan lova att det kommer bli liv i stugan.
Men det att han försökte göra det med flyt tycker jag nästan att det ska innebära att man ska ta de me hans farsa först. Upp till dig.. Lycka till

mvh Daniel

----------------------------
Finns på icq: 60288954

an
74
ante318
325ik -87
har varit med om en liknande händelse.. o jag säger bara snacka med farsan direkt.. skit i vad han säger, annars kan det ta lång tid innan det händer något överhuvudtaget.. Gör det o vänta inte utan ring direkt så han inte börjar dra massa rövarhistorier för farsan sin! /GL/Ante

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Förstår att du måste vara riktigt lack!!!

Oavsett hur vårdslös han varit (och jävligt korkad), så är du ägaren till bilen och har således lånat ut bilen till honom. Juridiskt sett lär chanserna vara små att få honom skadeståndsskyldig, du har ju trots allt en försäkring som även skyddar när du lånar ut bilen. Nu är jag ingen jurist, men mitt förnuft (kanske av det lägre:-) ) säger ändå att det torde vara så.
Precis som du frågar om är, hur mycket kalaset ska kosta killen den bästa frågan. Försök räkna på bonusavfall, värdeminskning etc och sätt ett pris. Självklart med en lätt övervägning åt ditt eget håll för besvär (tid, pengar och sorg!). Är han kinkig, gör som andra rekommenderar. Ropa på Pappa... killens pappa alltså :)
Hoppas det löser sig iaf.
Mvh
Anders S.

--------------------------------------------
Länk
Red Devil
Petri.........> Pratar du om dig själv eller?
cici
323i-95 M-OPTIK
ha ha ha det var bra Red Devil

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Att du har skickat ägarbytespapper har ingen reel betydelse för detta fall. Bilen har inte övergått i din ägo, då den ej har traderats(rent fysiskt övergått till din besittning). Traderingsprincipen är en grundläggande princip vid alla köp. I detta fall är Köplagen tillämplig. Problemet här är var bilen befinner sig nu. Om du har den hos dig kan du få problem, om han har bilen kan du bara dra dig ur affären.
Om du har bilen måste du kunna bevisa att det är han som gjort skadan innan du har fått bilen i din besittning, vilket kan bli svårt om vi förutsätter att han blir motsträvig. Det kan bli så att han säger att bilen var hel och fin när han lämnade den och då blir det fråga om rättegång och vem som är trovärdigast.(tid,tid).
Problemet när det gäller bilar och köplagen är att han kan säga att han vill återställa bilen i det skick som den var vid försäljningstidpunkten. Juridiskt sett är det ingen större skillnad på en krocklagad bil, och en bil som är okrockad.

Mitt råd är att göra en försäkringsanmälan så fort som möjligt, se till att han skriver på skadepapper och anger honom som ägare (det är han ju faktiskt, då bilen inte har traderats).
Att hans far får reda på det tycker jag inte spelar någon roll, varför ska du vara snäll mot honom, när han visade sådan brist på respekt genom att sladda med en bil som han precis hade sålt!(jävla klant för övrigt).
Går han inte med på detta får det bli en polisanmälan istället.
Alternativet är en kraftig sänkt köpeskilling och du står för försäkringsfiolerna.

Kort sagt: Har du betalat, gör anmälan till försäkringsbolaget med killen som ägare alt. mycket lägre köpeskilling återbetald direkt.
Har du inte betalat, lägg benen på ryggen och låt killen ta hand om det själv(om du inte vill ha bilen dvs.).
Visa användare
1.114
Bonje
Hej!

Tack ska ni ha för allt stöd!!

Jag satt och grunnade lite på alla kostnader, bå kom jag på att jag blir tvungen att ha 325:an påställd tills 318 är lagad. Det kostar ju också... Jag ringde tkillen och förklarade att det här skulle kosta honom bra med flis. Sen sa jag att den bil som en gåmg var okrockad o fin. Vilket den nu inte längre är inte har samma värde i mina ögon osv.... Efter lite diskutioner fram och tillbaka så, ska han köpa tillbaka bilen i morgon.

Så det kommer att årdna sig.

Tack ska ni ha!!

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jag gläds med dig Bonje!
Tur att det löste sig, hade själv blivit oxtokig och förmodligen hade jag dragit på mig en polisanmälan i all iver, kul att vissa människor kan behålla lugnet i alla fall! Bra att det löste sig, men nu får du leta på en ny iS... det är en rolig e30 variant!

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Går tydligen att sladda med också :)

----------------------------------------------------------------------------
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Tjena!

Kul att det verckar som det ordnar sig för dig ändå.
Annars slå en pling till farsan hans, det skulle jag ha gjort!

Mvh Abbe
Länk
Visa användare
1.114
Bonje
Går tydligen att sladda med också :)

HAHA!! Ja det funkar ju tydligen jävligt bra!! kanske är den lite väl överstyrd... hehe!!

synd att jag aldrig fick chansen att prova, det var ju så det var tänkt. Jag skulle ha den som vinterbil, då min gammla 318i blev lite kraslig förra vintern när det stod en V70 tvärs över min väg...

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Det blir en fin vinterbil, de är väldigt välbalanserade, dock en precis lika dålig vinterbil som vilken e30 med sexa som helst!

Sitter förresten turbo grejerna kvar på din 325 än?
Visa användare
1.114
Bonje
johankihl.

Nej dom är sålda till en kompis. Kallas "Gnagarn" här inne.

Inget tillbaka köp idag... Ägarbytespappret kommer inte förens tidigast onsdag förmodligen torsdag. Det ska bli skönt att få den här affären ur världen!!

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Bonje.. Du behöver väll inte ha bilen påstäld när den e på verkstad eftersom du inte kör med den..
Jag har iallafall ställt av bilen då den legat på verkstad efter en krock..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.