AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.640

sugtrimma bmw e36 328i

tjena, så jag har bestämt mig, ska skaffa en bmw e36 328i som första bil. har tittat omkring och tänkte lägga ett m50-insug och m3 grenrör och m3 avgasrör så man får ut lite mer effekt, då tänkte jag, ska jag även mappa den ? isåfall kom gärna med förslag vars som inte är hur långt som hällts från Luleå, och om jag gör allt som jag skrev, m3 grenrör å avgasrör och m50-insug pluss mappning hur mycke hästar å vrid får man ut då ? Tack i förväg
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tror ca 220hk och 300 Nm är rimligt om motorn är fräsch i övrigt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad har du tänkt att trimmet för kosta? Spontant låter det som att det du räknar upp motsvarar 50-80% av bilens värde.
ja fick ihop till att delarna skulle kosta kring 8000:- begagnade delar, pluss mappning vet jag inte, 220 hästar för m50 insug, m3 grenrör å avgasrör och mappning/chip får man bara 220hk av de ? hörde att den skulle komma upp iu 250-270 hästar :/
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Låter som internethästar av finaste sort. Kanske kan ge lite mer än jag uppskattar, men det är nog 5-10 i sådana fall.

Inte säkert att det finns 193hk till att börja med i en 20 år gammal bil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det som kommer att ge mest är nog garanterat grenröret, men det ger också en mer spetsig karaktär och det i sin tur ger ett smalare användbart effektregister.

Skulle tro att 250-270 hästar är en ren önskesiffra!

220-230 hk är nog mer rimligt.

Men det är som sagt under förutsättning att motorn är frisk och kry från början...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Insuget ger mycket just på M52B28, det tror jag kan ge 15-20hk.
"Det som kommer att ge mest är nog garanterat grenröret, men det ger också en mer spetsig karaktär och det i sin tur ger ett smalare användbart effektregister"

en spetsigare karaktär och smalare användbart effektregister, vad betyder förenklat och är det bra eller dåligt, har just fått körkort håller på å sätta mig in i det här :P
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det betyder kortfattat att du måste varva motorn högre för att utnyttja motorns effekt/vridmoment på ett effektivt sätt.

Paradoxalt nog kan faktiskt en "bra trimmad" motor ge lägre toppeffekt än en annan motor, men den som är bättre avstämd över ett bredare varvregister kan ändå "piska skiten ur" motorn med smalare effektregister men med en högre toppeffekt.
Det handlar i det fallet om att körbarheten/användbarheten av effekten är högre totalt över körcykeln med motorn som är bra trimmad, jämfört med den som har smalare register men högre toppeffekt.

Ett extraktorgrenrör som t ex. är original på M3, är avstämt för ett visst varvtalsregister där det ger märkbart bättre flöde/effektökning gentemot ett "standardgrenrör" som faktiskt i vissa fall har en medveten design där man har valt ett "dåligt" flöde för att få en mjukare och mer behaglig körbarhet, men samtidigt har offrat en del toppeffekt.

Mvh
Johan B

så alltså bör jag inte byta till m3 grenrör för då bliren med andra ord en V-tech den får all power i slutet, om jag fattar rätt, vad tycker du jag ska göra ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det var inte det jag menade - dock får du vara beredd på att motorn får en spetsigare karaktär där du får effektökningen i höga varvtal och det sker till viss del på bekostnad av låg- och mellanvarvsvridet.

Mvh
Johan B

okej, tack för svar, så nu har jag hört att om man har den setupen, M50-insug, M3 grenrör och helavgasrör så har de stor betydelse hur kammarna är, har inte mycket erfarenhet så vad tycker ni om att jag även stoppar S52-kammar också, är det värt ?
tomas28
Är det lönt och slänga pengar på detta, försök hitta en drivaxel från en 328 automat typ en 95a.
Min gamla 328a gick över 250 otrimmad, och då varvade den under 4800 rpm.
/Tomas

tomas28
Sorry menade diffen, börjar bli trött :)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tomas28, vid 4800 rpm så har en E36 328i ca 170hk. Det gör man inga 250km/h med.

Möjliga Förklaringar att du kan ha sett 250+ på mätaren är felaktig mätare, för små däck, eller generös nedförsbacke.

tomas28
Min 95:a 328i coupe med automat när jag pressade bilen i Tyskland, så visade det även 255 km/h på gps. Jag misstänker diffen är inte samma på nya modeler av 328i än den jag hade på min gamla 328i. Däcken bak var 215/60/16, fram 205/55/16.
/Tomas
em
906
em3
M3 cab -03
Elle, ärligt, när du nu fått en massa bra feedback, som alla pekar i samma riktning;

Det kommer inte att bli så mycket bättre, i bästa fall. I sämsta fall, blir det sämre, och du får fortsätta att skruva och byta delar......

Tipset: nöj dig med en väldigt fin motor med bra grund-prestanda, eller skaffa en som har bättre förutsättningar från början.

Inget neg., bara ett realistiskt tips...och oavsett vad du gör, lycka till!!!

em3
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Du tappar inte nämnvärt med vrid på lägre varvtal med 325 insuget....eller m3 grenröret för den delen. Tips är att du kör med fekzen anpassad Mappning. Kostar inte så många kronor och han har färdigt med de modden.
Om det är värt det? Beror helt vad du får betala för delarna så klart.

/Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.