|
|
|
|---|---|
|
Hej En grannfru har en rätt ny BMW 3-serie. Jag har hjälpt henne med att ladda hennes batteri med "bättre" Ctec-laddare. Hon kör bara bilen ett par tre gånger per vecka och batteriet verkar bli dåligt fort. För två veckor sedan så tröttnade hon och köpte ett nytt batteri. I torsdags skulle hon ner till vårdcentralen och då var bilen helt död. Nu har hon den stående på laddning igen med egen (lite enklare) Ctek-laddare. Verkar skumt att nytt batteri kan ta slut så snabbt. Lokal " expert" menade att: Kolla upp om BMW kan ha samma system som KIA (Diesel), att man har en 1100 W elaptron som värmer motorn efter start om det är kallt ute. Med vår första Sportage kunde jag bara köra 4 dar i rad till från jobbet 500 meter hemmifrån, sen fick sambon ta bilen till sitt jobb för att den skulle hinna ladda. Kan det vara något som är galet eller som vi kan kolla ? Det är ju trist för en gammal människa när man inte kan lita på att bilen skall starta. Tacksam för tips. | |
|
Hej, Det finns mycket skrivet här om batteriproblem. Prova sökfunktionen högst upp. Men kort handlar det om en eller flera orsaker. - dåligt batteri. Även ett nytt kan vara dåligt eller också bli det på kort tid om det tillåts bli (och stå) tomt. - tjuvström. Kanske troligast här, men det måste kollas. Sök på "tjuvström" för tips om hur du skall gå tillväga. - till sist, hur laddar generatorn? Lättast att kolla, även om jag inte tror att det är felet. Riktvärden över batteriet: Tomgång ca 13,5 V, 1500 varv ca 14,3V. Obs inga absolutvärden, men i häradet måste man hamna. - Kom på en sak till. Är all ström borta, eller är det bara startmotorn som inte vill? Du skriver visserligen "helt död", så jag förstår det som "batteriet tomt". /Lennart |
|
|
Mycket korta sträckor, elvärmestolar, eluppvärmd bakruta - ja då laddar du aldrig plus på en start. Lyssnade på Bosse Bildoktorn för några veckor sedan och en inringare som hade bilen stående tre dagar med sin Volvo blev rådd att underhållsladda emellan för dagen datorer i bilarna rullar hela tiden. Vet inte om han överdrev där? Saker som hänt mig - kommit åt blinkers när jag går ur bilen - och parkering går på. Fick påminnelse av omgivning så ingen fara för min del, men om bilen står i varmgarage så man inte ser utifrån - då räcker det på några dagar. |
|
|
Det är ett problem med moderna bilar och sällankörning samt korta körsträckor. Ett sätt är att montera in ett permanent och lättskött laddsystem typ Calux som även kan kombineras med motorvärmaren. Cetek-laddare och dylikt är väl bra men knappast för hen som är ointresserad av allt tekniskt och ser bilen är ett nödvändigt ont. |
|
| Min svärmor hade en polo som hon körde nån gång i veckan och bara korta sträckor. Batteriet dog ofta. Där monterade jag in en ctek av mindre modell med en kontakt tänkt till motorvärmare så hon kunde koppla in laddare när hon parkerade. | |
|
Bra att veta: Generatorerna i nyare bilar är kraftiga, 150A (över 2kW) är inget ovanligt. Detta innebär att den gamla segslitna skrönan att användandet av t.ex värme i stolar eller bakruta (kanske 300-500W som högst) inte är någon match för laddningen eller innebär att man inte får laddning så det räcker eller blir över till batteriet. Däremot kommer korta körtider, och då pratar vi om allt från nån timme och neråt, att innebära att man på sikt dränerar batteriet, och därför rekommenderas starkt en eller annan stödladdning då och då. Alla biltillverkare gör allt för att minimera förbrukningen när bilen stängts ner och låsts, alla nyare bilar idag har "sleep mode" i ett eller flera steg som går in från 5-15 minuter efter att man stängt ner osv. Normalt stannar förbrukningen runt 30-60mA, och det som bildoktorn pläderar med "datorer i bilen rullar hela tiden" är en grov överdrift. Däremot finns det system med en eller annan mikroprocessor med tillhörande klocka som måste hållas igång, kanske även ett inbrottslarm osv, men åter, tillverkaren har minimerat förbrukningen till väldigt låga nivåer. Olika fel kan förekomma som håller bilen uppe i vaket läge, då kan man dränera batteriet på kanske ett dygn eller så, men detta är ju då ett rent fel som skall hittas och åtgärdas. FP |
|
|
Det är ingen skröna att batteriet tar bara så mycket laddning - och det minskar med ålder på batteriet dessutom. Generatorn kan försöka trycka i hur mycket som helst - men efter några år börjar batteriet klart försämras och tar inte laddningen. Tveksamt om ens nytt batteri tar 150A i laddström. Enkelt knep på BMW är att köra fönsterhissarna med motorn avstängd och med motorn igång - klar märkbar skillnad i hastighet, typ nästan stannar när motorn avstängd - dags att byta batteriet. |
|
|
Att ladda ett batteri till typ 80-90% går rätt snabbt om bara laddare/generator orkar med att leverera tillräckligt, men de sista 5-10% kan ta flera dygn för batteriet att absorbera och då spelar det ingen roll hur stor laddare/generator man har - det går inte snabbare ändå och nästan alltid räcker generatorn/laddaren i det läget oavsett hur liten den är (om man utgår från att det är en laddare/generator som är avsedd för en bilmotor med 12V-system). Det som är lite "lurigt" är att nästan alla moderna laddare anger batteriet som "fulladdat" långt innan det är det i verkligheten - kanske redan vid typ 90 % laddning. Men som redan är nämnt - upprepade kortkörningar dränerar långsamt batteriet från ström. Det man skall se upp med är också att aldrig gå under 12,4V i vilospänning på batteriet, för då börjar det sulfatera och kan skadas/tappa kapacitet permanent om man inte snabbt laddar upp det och bryter den begynnande sulfateringen - desto lägre spänning och längre tid med låg spänning = desto större permanent skada på batteriet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nip: du missuppfattade kanske, det är inte hur mycket laddström batteriet tar in som menas utan att det i alla lägen finns laddström över trots att man har lite strömkrävande utrustning igång. Det har man idag med ett elverk på ett par kW, till skillnad mot när man hade en generator på kanske 600-800W osv. Tillståndet inne i batteriet, dvs omsättningen från elektrisk till kemisk energi, tillsammans med batteriets inre resistans, bestämmer hur mycket ström som flyter in i batteriet vid varje ögonblick. Det "enda" en generator eller nätladdare gör är att tillhandahålla en konstant spänning, t.ex 14,4V med en viss maxström, ex. vis 150A vid 25°C, sedan sköter batteriet själv hur mycket laddström som flyter in. Tyvärr försöker många tillverkare av laddare påstå att deras produkt kan gå runt detta på mystiskt sätt, vilket inte stämmer. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.