AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
836

Gängorna i tänstifthålet borta

Hej, för att ta det kortfattat så har alltså gängorna i ett av tändstifthålen försvunnit helt och det går alltså inte att skruva i ett nytt tändstift. Jag antar att det är helicoil man får använda sig av men där slutar mina kunskaper. Är det svårt att göra nya gängor? Jag vill helst inte behöva ta bort toppen...

Vet någon vart man kan få tag på en helicoil-sats som går att använda? Tändstiften sitter ju så långt ner i motorn så det kan bli problem antar jag.

Detta har jag fått fram:
Gänglängd [mm]: 19
Gängstgning [mm]: 1,25
Yttergänga [mm]: 14

Tack på förhand om någon har några tips!!! =)

Hehee, nu höll jag på att glömma: Det är en E46 320i -99 det gäller.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kurs här, Länk
Delar bl.a. här, Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tråkigt att höra.

Fick själv detta problem för länge sedan, en verkstad hade långt tidigare cross-threaded 6:ans tändstift vid tändstiftsbyte.

Jo, helicoil är enda alternativet. Jag skulle rekommendera att du lämnar in bilen till en erfaren verkstad som gjort detta många gånger tidigare och känner sig komfortabel med att göra detta. Oftast kan de kontrollera metallspånen till stor del (med tex fett och även suga ut överblivna metallspån), så risken för skador i efterhand ska vara minimal.

Om du bara försöker suga ut så mycket metallspån du hittar, koppla sedan loss kontakten till tändspolen samt kontakten till spridaren - så kan du utan risk köra bilen till en lämplig närliggande verkstad.

Bra att veta att det går att köra bilen till verkstad i alla fall! Det lutar nog åt det (första gången jag behöver lämna in en bil på verkstad faktiskt =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.