AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.645

Laddning av batteri e91

an
43
andy_hstad
321i e91 09 touring
Hej.

Har en laddare från clas ohlsson och min fundering är om den laddaren funkar att köra på min e91lci -09 320i? Är det bara att koppla in i motor rummets poler?

Länk href="http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-f%25C3%25B6r-bil-mc-Cotech/36-4818&ved=0ahUKEwjwsIbe64_MAhUiJJoKHXoCAuUQFggmMAI&usg=AFQjCNHcomTvoPs22vZe0oNX2H5u-93j4w" target="_blank" title="http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-f%25C3%25B6r-bil-mc-Cotech/36-4818&ved=0ahUKEwjwsIbe64_MAhUiJJoKHXoCAuUQFggmMAI&usg=AFQjCNHcomTvoPs22vZe0oNX2H5u-93j4w">Länk

Länken borde funka till laddaren.

Mvh
Andreas
an
43
andy_hstad
321i e91 09 touring
Får inte länken att fungera

Www.clasohlson.com Artikelnr. 36-4818
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, den fungerar till din bil.

Den är inte jättekraftig i kapaciteten, men fungerar säkert bra för "stödladdning" emellanåt.

Skall du ladda upp stora batterier som är djupt urladdade, kan det ta rätt lång tid med en "liten" laddare.

Ladda på polerna under huven så går strömmen via IBS-systemet som då registrerar laddningen i batteriet och därmed kan fungera optimalt.

Oavsett batteriladdare, tar det flera dygn att ladda ett batteri till 100% laddning. Upp till typ 90% kan gå relativt snabbt, från några timmar till ett dygn, men resterande sista procenten tar batteriet emot väldigt långsamt (det hjälper inte att använda en större laddare!). Nästan alla "smarta" batteriladdare har en indikatorlampa för "fulladdat", men den innebär i praktiken att batteriet är laddat till ca 90-95%...

Mvh
Johan b

BMW – Weltmarke aus München!
Ni
960
Nip
320i-04
Tror jag köpte på Shell eller Statoil som verkade vettig - inte mycket dyrare än CO.

4 leddar som visar nivå den laddar på, 1-4A - ger bra indikation hur långt den kommit.

Närmaste mack har förmodligen något som funkar.

Är det originalbatteri som sitter i nu - så är det dags att byta. Inte troligt det tar laddning så bra längre. 6 år är bra riktmärke.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här kommer en fungerande länk
Länk

Denna är också populär (finns också hos Clas Ohlson)
Länk

Har liknande från CTEK och använder den ofta för att underhållsladdning (en som är igång året runt och en som jag använder då och då för att ladda upp batterier/bilar och då är den ofta inkopplad alltifrån ett par dagar till ett par veckor) - de har alltid fungerat utan minsta problem.

Men då pratar vi om normal laddning / underhållsladdning där man ger batteriet gott om tid (dvs ingen snabbladdning som kan skapa hög värme i ett batteri) och ingen kall miljö (dvs inga minusgrader).
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Fast han har ju redan en laddare. Han undrar ju bara om den fungerar. =)
an
43
andy_hstad
321i e91 09 touring
Det funkade perfekt. Tack gör hjälpen
Hej,

Lite OT, men ändå: Jag har en sådan laddare som i bmw-slangens första länk. Köpt på impuls, den pressades i höstas ut till något specialpris som jag glömt.

Den fungerar utmärkt, men den har ett "fel" (som den kanske delar med många andra intelligenta laddare) och det är att den stänger av sig vid bortfall av nätspänning. D v s man måste trycka igång den manuellt efteråt.

Det är säkert bra i många sammanhang, men om man vill ha den fast installerad i bilen och kopplad till en timer (t ex för en elektrisk motorvärmare) är det alltså fel grej.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, intressant - har inte tänkt på det scenariot som lenwib beskriver.

Har en CTEK XS 800 (säljs inte längre) som underhållsladdare och en CTEK MXS 5.0 Länk som underhållsladdare/batteriladdare - ska faktiskt kolla imorgon vilket beteende MXS 5.0 har - men om jag minns rätt så kör den igång automatiskt i default läge som är "Normal 14.4V".
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Provade att simulera ett strömavbrott på min CTEK MXS 5.0 (15 min med laddaren i "Normal 14.4V" innan avbrottet samt 4 timmar med laddaren i "Kyla 14.7V" innan avbrottet).

Båda gånger så startade laddaren att ladda i det läget som den var i innan avbrottet.

Bekräftas även av manÿlen där det står "Laddaren kommer att startas om i det valda programmet nästa gång laddaren ansluts".

Den enklare modellen CTEK XS 800 fungerar likadant - den har inga lägen utan du bara kopplar in kontakten i vägguttaget för att starta laddningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.