|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder så har jag precis slängt på ett par nya däck och fälg på min 330 touring e46 -03 msport. Framdäcken är 235/35 19 på 8.5" fälg de fungerar utmärkt men bakdäcken som är 255/30 19 på 8.5" fälg tar i. Både fram och bak är ET 38. Obs! Bilen är ej sänkt. Har läst att en del kört med liknande dimensioner utan problem eller är jag helt ute och cyklar? Jag antar att det är i skärmkanten de tar i då det är hyfsat breda bakdäck och lite lägre ET än original så som jag förstår det. Enligt firman jag köpte ifrån så var dessa dimensioner rekommenderade till en e46. Någon som haft samma problem och har en lösning på om det är enkelt att fixa med valsning av skärmkant eller liknande? Här är en bild på hur det ser ut Länk | |
| Kan tillägga att det är vid gupp eller kraftig sväng som det tar i. Har endast åkt själv i bilen också. | |
|
Konstigt att det tar i! Jag har originala 19" m3 e46 fälgar (Style 67) på min 318 e46 sedan. Dessutom sänkt med eibach fjädrar 30/20 mm Fram är det gott om plats, fälgen är 8.5 bred och har et 47, tar aldrig i! Bakfälgen är 9.5 bred med et 27 vilket gör att fälgen är utanför min skärmkant, men jag har 235/30 bak, strech, det tar i ibland vid kraftigare gupp. Testa sätta smalare däck är ett allternativ, eller se så dina dämpare/fjädrar kanske kassa. Lycka till! |
|
|
Om alla mått och dimensioner är rätt så kika på fjädrarna bak om en eller båda gått av. Är ett standardfel på E46. // Jonas |
|
| Justera Camber Länk | |
|
BMW:s 18" 8,5"-fälgar för 255/35-18 har ET 50 mm! Dvs. du har flyttat ut hjulen ca 12 mm från "originalmåttet" som är "tight".... Så det är inte konstigt att det tar i. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Uppföljning: Inga fjädrar av, och jag vet att jag flyttat ut fälgen lite men trodde det skulle fungera felfritt och enligt firman jag köpte på skulle det gå bra. Däremot var jag till biltema och köpte såna där "gummikuddar" att ha mellan fjädrarna. Det räckte för att "få upp" bilen tillräckligt så nu tar den inte i på de ställena jag körde på och det tog i tidigare. | |
| Hade samma problem på tjejens bil. Det löste jag med gummi kuddar från biltema (som du lägger mellan fjädrar) för typ 50kr. Det räcker med 3st per sida, dock bör de byttas ut rätt så snabbt, beroende på hur mycket och var du kör. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.