AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.048

Hjälp, bilen går på halv effekt 318i -03

ey
1
eymano
318i Touring -2003
Hej.

Har stora problem med min 318i touring -03a.
Tänkte förklara så grundligt jag kan och se om det finns någon som varit med om något liknande!?

1. När jag satt och körde på motorvägen så tändes EPC lampan, motorn tappade i effekt, ju mer jag gassade desto slöare blev den. Helt plötsligt släcktes varningslampan, bilen "hoppade igång" igen och jag kunde köra vidare några hundra meter till innan batterilanpan började lysa och och bilen dog helt.
När jag försökte starta bilen igen var den stendöd.

2. Dagen efter startar bilen igen utan problem, ingen varningslampa lyser och en bekant kör hem bilen till mig.

3. Jag gör en felsökning med felkodsläsare och får felkod P0366 och felkod P0011
P0366 = camshaft position sensor b circuit range / performance bank 1.
P0011 = Intake camshaft position timing over-advanced (bank 1)

4. Jag börjar med att ta isär kamaxelgivarna för att rengöra, sätter ihop allt och testar bilen.
Jag kör en vända och märker direkt att den jätteslö, ungefär som att den bara kan ge halv effekt.
När jag gasar lite extra så låter motorn dovt, mätaren för bränsleförbrukning slår i max och som sagt jag känner hur slö den är!

5. Byter kamaxelgivarna men märker ingen skillnad på bilen när jag testar den igen.

6. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska testa mer, funderar på om kamkedjan har slaknat och/eller att spännaren inte gör sitt jobb. Jag tänker att kamkedjan kanske övertaggtar eller på något sätt i alla fall inte ligger rätt? Kamkedjan borde ju inte vars så väck då bilen alltid startar, den rasslar inte och den går att köra, men inte så bra!

Övrig info: Bilen startar alltid, oavsett om motorn är varm eller kall. Ingen varningslampa lyser eller har lyst sedan turen på motorvägen. Skulle jag bara ligga och köra i 50 skulle jag inte märka något förutom de eventuellt bränsleförbrukningsmätaren.

Har någon något förslag? Hjälp mig gärna!:)

//Stefan
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
5. Bytte du till originalgivare? Superkänsliga för original/pirat. Jag bytte på 330'n vid detta fel, till ett par Metzger (inte nån liten underleverantör direkt) men näpp, det blev till at byta till BMW original. Dyrt.

6. Luktar timing-fel faktiskt. Är spännaren bytt till uppdaterade varianten? Den som har bättre spänst och når längre. Om punkt 5 inte funkar tror jag du skulle behöva lossa ventilkåpan och ta en titt. Funderar på om kedjestyrningen (i plast tyvärr) har gett sig och kedjan hoppat nått kugg.

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.