|
|
|
|---|---|
|
Har sedan vi köpte bilen förra hösten tyckt att det varit lite "rostigt" innanför fälgarna men inte tänkt så mkt på det. Nu när sommardäcken skall på och stora vårputsningen skall göras så har jag tänkt på detta mer o mer. Och idag så stannande jag brevid en 118d Lci och tittade innanför. Såg ju helt annorlunda ut jämfört med min bil. Ser ut som de sitter någon skyddshyllsa eller något på den bilen. Fattas de något på min bil? Kan man göra något åt att de ser ut såhär? Känns sådär premium.. Bild på vår bil Länk Bild på den andra jag fotade. Länk Länk | |
Jamtime |
Ser lika ut på min bil, ett år gammal. Jag vet inte om det finns bromsskivor som längre behåller den finishen den andra bilen har, eller så har den helt enkelt sprillans nya skivor. Jag tänker att jag ska måla mina, har sett en tråd här nyligen som handlar om vilka färger som är lämpliga. |
|
Fast jag menar inte skivorna utan den delen mellan bromsarna och själva fälgen. Den är ju nästan helt brun, jämfört med den andra som är skinande blank. Men där ser de ut som något extra skydd, finns ju en del beteckningar som syns lite grann på ena bilden. Något sånt finns inte på min. |
|
|
Den rostiga biten är ju även den del av bromsskivan, alltså en slitdel. Vill man måla den verkar Biltemas bromsoksfärg vara ett hett tips. |
|
|
Är stor skillnad på hur lång tid det tar innan skivorna ser ut som första bilden om bilen bara körs på sommaren eller året om. Borsta rent, tvätta med brakeclean och måla sedan med vanlig hammarlack av förslagsvis silver slät. Funkar fint och håller sej hyffsat bra. |
|
|
Det är navet som rostar, tycker det ser för jävligt ut, har det på en av våra nuvarande bilar. Ingenting på bilen borde rosta, någonsin framför allt inte under rostskyddsgarantin's tid. Skall ta upp det när jag får tid..... En kollega har fått bytt sin bil på grund av detta... En 428 GC Bytte till en med M-sport bromsar, de har aluminium nav och rostar inte. |
|
|
Ok, så den tillhör bromsarna. Kan man köpa enbart denna delen? Länk |
|
| Nej! Men du kan slipa bort rosten och måla den som sagt. | |
|
Här är delen jag menar opåden andra bilen markerad med pil Länk |
|
|
Jo, men det ÄR en del av bromsskivan. Jämför med hur de ser ut lösa: Länk ------- //Lövet |
|
|
Missade Henkes svar tidigare, och visst är det navet och inte bromsarna. Finns dom aluminium naven att köpa löst? |
|
|
Det ÄR en integrerad del av bromsskivan och den går inte att köpa löst...titta på bilden av den lösa bromsskivan som Lövet länkar till! Om det stör det estetiska sinnet - slipa och lacka med valfri värmetålig färg eller zink-färg etc. Rent funktionsmässigt gör det ingen skillnad och det kommer inte att rosta sönder - skivan kommer att vara utsliten 20 år innan du får problem med rosten på skivans nav eller vad du väljer att kalla den delen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
På vissa märken av bromsskivor är naven förzinkade och rostar därmed inte alls på samma sätt, på andra är dom inte det och då blir det rostigt ganska fort. |
|
När man köper eftermarknadsskivor är vissa "behandlade" och rostar inte alls, medans vissa som inte är det ser än värre ut än TZs efter bara 1 år. Ja tycker också det är fult, men de svarta alufälgarna på bilderna är ännu fulare... ;) /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.