AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.204

530XD-06 byta olja i automatlådan

Ma
5
Magnusson1991
530XD touring-06
Tja!

Skulle tippa på att de är dags att byta olja i växellådan (automat) då den växlar som en kratta kall och hyfsat då den är varm. Just slagit över på 20xxxmil och tvivlar på att den är bytt tidigare.

Hur gör man bytet på bästa sätt? Vilken olja skall man ha? Kollade med BMW verkstad och dom kunde inte svara på vilken olja. Kollade vad dom skulle ha för bytet och de va 6400kr. Är kanske rimligare att lämna in om man inte sparar nå större summa på att göra de själv

Ny dag, nya problem
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Automatlådan är en ZF GA6HP26Z.
Så här skrev jag i en äldre tråd:

Eftersom ZF rekommenderar oljebyte så kan och ska man göra det!

Men se till att bytet görs på föreskrivet sätt och med den olja som ZF föreskriver (många som har fått problem beror nog på att någon "expert" har sagt att de kan köra med annan/billigare olja...)

Oljebytet är både bökigt och dyrt. Men det är mycket billigare och mindre bökigt än att byta/renovera lådan.
Och de allra flesta av oss behöver väl inte kosta på mer än ett oljebyte under den tid som vi äger bilen, om bytesintervallen är 8 000 - 15 000 mil, beroende på driftsbetingelser.

ZF:s rekommendationer är lätt att hitta på nätet.

Så här står det i ett BMW-blad som jag har fått (OBS: där alltså BMW rekommenderar service-intervall, vilket man annars brukar neka till på service/verkstäder!)

BMW
Operating Fluids March 2008
Group 24 Automatic Transmission Technical Service

GA6HP26Z

The transmission fluid has a Condition Based Service interval of approximately 100,000 miles (approx 150.000 km) please refer to S.I. B00 07 02 for further information.

Never mix any other oil with this transmission fluid when doing repairs or topping up.
Shell M-1375.4 (BMW Part No. 83 22 0 142 516)
..............................

PS: Så vitt jag har kunnat få fram så är alltså denna Shell-tillverkade olja: Shell M-1375.4, den enda av ZF godkända oljan.
Men den säljs inte av Shell. Däremot tappas den upp i många olika märkta flaskor/dunkar, t ex märkta av ZF, BMW, Audi, m fl...
Jag skulle absolut avråda från att chansa och använda någon annan olja, tillverkad av någon annan, som bara påstår att deras olja "uppfyller" eller "motsvarar" ZF:s krav. Sådan olja är trots allt inte testad och godkänd av ZF.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Är inne på samma sak jag med vad sägs om detta kitLänk
Ma
5
Magnusson1991
530XD touring-06
Åkt på att byta låda då ägaren innan varit av vägen troligt och spräckt lådan invändigt. Jävligt surt
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Använder man lyft är det inte direkt svårt. Måste ha något att spruta in oljan med bara.
Bytt på min 535d och gick väldigt enkelt. Vet inte om det är annorlunda på en fyrkraffs.
ZF har även en instruktionsvideo

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.