AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.787

Kamaxelsensor e91 318i

de
7
despis3d
318i e91 2010
Tjena jag är ganska ny i bmw branchen och har haft min 318i e91 ett litet tag. För ett par veckor sedan så började motorlampan lysa samtidigt som bilen började gå segt vid gaspådrag "stakade sig framåt" tills man var uppe i hastighet. Köpte då en felkodsläsare för att slippa lämna in till Proauto som tar alldeles för mycket betalt för att felsöka.

Felkodsläsaren säger Camshaft sensor exhaust nånting, sitter det 2 kamaxelsensorer på min bil ? För jag hittar bara 1 att köpa på Autoexperten och den sitter framför motorn och in nära något avgassystem, eller e det den felkodsläsaren menar ?

Sen har jag också hört rykten om att magnetventilen kan vara igensatt så att det medför att kamaxelgivaren strular?

/borde köpa en cykel, så kass är jag på bilar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ser faktiskt ut som det bara finnes en kamaxelsensor på N43.
föregångaren N42 hade 2.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
de
7
despis3d
318i e91 2010
då testar jag att helt enkelt byta den o se om det hjälper. tack för hjälpen.
de
7
despis3d
318i e91 2010
Bytte kamaxelgivare men felkoden består. Vill ju verkligen inte lämna in den på verkstad. Med tanke på hur motorn uppför sig så tror folk att det är luftmassemätaren. Kan man man få felko på kamaxelgivare även om det är luftmassemätaren som spökar?
Ca
31
CarTech
BMW 330i -03
Hela felkoden med nummer är första steget innan jag kan ge någon teori.
de
7
despis3d
318i e91 2010
2AA1 Camshaft sensor exhaust sensor.

Det kan inte vara solenoiden ? Har även funderingar om man ska ta ut och kolla magnetventilen o se om det gåt att rengöra något där
de
7
despis3d
318i e91 2010
som jag har förstått så finns det 2 solenoider, en för intake och en för exhaust. Och om felkoden ddå refererar till exhauust solenoiden för de sitter ju precis bredvid kamaxelgivaren
Ca
31
CarTech
BMW 330i -03
Du ska ha två kamaxelgivare. En för Insug och en för avgassidan se- Länk . Du har även vanos som ställer om kamaxelns position med hjälp av oljetryck, detta styrs av styrenheten genom två magnetventiler(solenoid) (en till vardera kamaxel).

Första jag skulle göra är att, som du är inne på, kontrollera magnetventilen till avgassidan. Kolla så kanalerna är rena och inte tilltäppta. Nästa steg kan vara att skifta magnetventilerna avgas-insug. Se om felet flyttar sig. De ska vara samma men kontrollera så numren på dom överensstämmer.

Hur snabbt kommer felkoden tillbaka efter du raderat den?
de
7
despis3d
318i e91 2010
Felkoden kommer tillbaka på direkten jag startar bilen
de
7
despis3d
318i e91 2010
Allt är fixat, blev ett missförstånd när jag tittade speccen på realOEM och bytte fel givare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.