|
|
|
|---|---|
|
Hej Någon ? som har haft felkod P0491 Sekundärluftinsprutningsfel ? o Otillräckligflöde ? Kan det vara sekundär luftpumpen eller venilen? | |
|
Hej, Eftersom koden p0491 bara gäller för bank 1, antar jag att sekundärluften fungerar på bank 2 ? Då lär ju pumpen fungera i a f. Jag antar systemet på din bil liknar det på min. På min finns det två ventiler, en för varje bank. De styrs dock av en gemensam, grenad tunn vakuum-ledning. Tre scenarier: 1. Styrledningen skadad, så att vakuumet s a s bara räcker till för att öppna den ena luftdoseringsventilen (för bank 2). Kanske möjligt. 2. Luftdoseringsventilen för bank 1 defekt. Möjligt, men de verkar vara robusta. 3. Murken gummislang till bank 1. Under inverkan av oljesöl och värme kan dessa kladda ihop. Mest troligt. Men med lite systematik borde du ganska enkelt kunna lokalisera felet. /Lennart |
|
|
Tack skall titta hur det ser ut under huven har aldrig lagat en Bmw förut, men det borde man väl se då i slangarna om de är Dåliga antar jag ? På Bmw Verkstan sade de att det är ovanligt fel på BMW så de måste felsöka pumpen å ventilerna |
|
|
Det är naturligtvis också möjligt, när jag tänker efter, att pumpen inte är alldeles fräsch och att den över huvud taget ger för lite, men att bank två ännu så länge klarat sig "över gränsen" för att sätta en felkod. Pumpen är nog den känsligaste komponenten och sitter ganska utsatt, så visst... Men jag hoppas att du hittar en murken slang! /Lennart |
|
|
Ja ingen fara bara jag hittar felet annars bara å lämna in till någon verkstad som kan detta Tack för Hjälpen |
|
|
Någon som vet var den sitter på 545i 04 Räcker det med å plocka bort skyddet bara för å se Pumpen å ventilerna ? vill inte böka för mycket själv om det är mycket å skruva bort innan man kommer åt Pumpen å ventilerna |
|
|
Hej, Här ser du två principskisser: Länk Länk De visar inte så mycket på resp placering, men nu har du ett utseende att gå på, åtminstone. Standardplaceringen av ventilerna är framför cylindertopparna. Pumpen brukar sitta långt ner till höger (i körriktingen). Du kan nog se och känna på den utan att frilägga en massa, men vill du lossa den, är det sannolikt loss med stötfångaren som gäller. Jag tror inte att du kan få ut den på annat sätt. /Lennart |
|
| Tack skall ta bort kåpan ovanpå motorn så jag ser bättre då. tack för Hjälpen | |
|
Komplettering: Jag tittade senare på den andra länken igen och såg att det sitter ett separat filter på pumpens insugsslang. Det är antagligen någorlunda lätt att komma åt och dessutom mycket värt att kontrollera. (På min bil tar pumpen luft från den ena av motorns luftfilterburkar, så jag uppmärksammade inte "din" konstruktion först.) /Lennart |
|
| så bra då skall jag kolla upp detta i helgen tackar för hjälpen | |
| Det gick bra och byta ventilen när man plockade bort lite efter torpedväggen | |
|
Tack för den återkopplingen! :)) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.