AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.910

535d 2006 e61 små rycker innan stora turbon tar över

Haft lite problem med min 535d. Hade nyss problem med att den vart svagare och svagare. Hitta dock felet efter ett tag. Äckel partikelfiltret va total igen täppt. Det va så illa att avgasröret åkte ca 2-3cm bakåt om man tomvarva. Gav ej nå felkoder eller motorlampa. Endast att laddtrycket va onormalt ? Böt iaf innan jag hitta det en vakum styrning till turbon och alla vakuumslangar. Nu är katt och partikelfilter ett minneblott ! Och partikelfiltret är bort mappat av PPF även Chippad sen förut av dom.
Bilen gick iaf svinbra i ca 3-4dagar efter det och allt va frid & fröjd ! Men nu har den börjat små rycka ibland fram tills stora turbon slår in och bilen skjuter iväg som ett as !
Jag får felkod 41aa laddtrycksfel 41ab laddtrycksfel och 3ff1 luftmassemätare. Raderar man felkoden på på luftmassemätaren kommer den tillbaka så fort den små ryckt lite.
Kollar jag med Inpa så följer den exakt lika som mätaren önskat värde som aktuellt värde visar. Så den verkar fungera. Vad kan det mer vara för fel som får bilen att tro att det är luftmassemätaren ? Kan det va mapsensorn ? Egr ? Behöver tips ! Bilen verkar alltid gå bra när den är nystartad kall.
Ingen som har nåt förlag ?
Löste problemet idag ! Helt utan tips som det verkar dåligt med här 😩. Det va en spricka under slangen till insuget. Sprickan va ca 3cm lång och nu går bilen sjukt bra. Känns som man fick 40-50hk till och jävla massa mer vrid 😀
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Gött att det löste sig :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.