AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.502

BMW e39 -97 spacers hur breda?

gu
8
gusten123
bmw 523i sedan-97
tje har ett problem mina fälgar vill inte passa på min bil dom är för breda (snarare fälgen är uppbyggd för att dom ska sitta långt in) så dom tar i mina stötdämpare där fram. undrar nu bara hur breda spacer man kan köpa? har mätt men har inte riktigt blivit klok på det riktigt. dom går inte hela vägen heller fattas 1,5 cm för att dom ska sitta på helt.

Går det äns att svara på? ge tips hur man mäter kanske? vet inte men alla svar är tacksamma!
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Hej det finns åtminstone upp till 25mm
Jag har köpt fran Manton och är mycket nöjd
Länk

H&R är oxå bra
Goggla lite så hittar du olika keverantörer

Just e39 har större centrumhål än övriga BMW så kolla att fälgen har samma (inte så troligt) då måste du ha en specialspacer med olika dimension på in och utgående centrering.
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Du kommer nog undan billigare om du säljer fälgarna du har, som förmodligen har en inpressning på cirka et42 (gissar jag) och alltså passar till 3-serien osv, och köper rätt.
Borde stå på insidan av fälgen ET eller ibland IS följt av två siffror.

Det du ska ha är ET20 och det större navhålet, du ska helt enkelt ha fälgar som är till e39.

ET är alltså ett mått på vart fälgnavet (ytan som hamnar emot bromsskivan), befinner sig i förhållande till mitten(tänkt ovanifrån) på fälgen, Skillnaden mellan et42 och et20 är alltså 22mm.

Köp inte spacerplattor, köp fälgar som passar till din bil.

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
gu
8
gusten123
bmw 523i sedan-97
okej tack för svaren! jag kör nog på spacer ändå då jag köpte fälgarna för 600 kr med däck haha. men ska ha i åtanke på det du sa om märken på fälgarna nästa gång jag ska köpa!
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Okej, haha ja det var billigt men du hade ju kunnat sälja dom för förmodligen samma som "rätt" fälgar skulle kosta dig men du gör som du vill =)

Se till att du får spacers som passar navet på bilen bara, E39 har ju större nav än normalt och kom ihåg att köpa långa bultar så fälgarna sitter kvar på bilen efter första sväng med (Y)

Skriv gärna här vad allt går på sen, intressant att veta!

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
gu
8
gusten123
bmw 523i sedan-97
Så där nu sitter allt på. Jag köpte hjulspacers från J.spec. Är nöjd med dom en så länge, köpte 20 mm men för ett bättre passform skulle jag ha köpt 25mm ist men men.

Totalt gick allt på 2 400 kr.
1500 kr för spacers
600 kr för fälgarna
300 kr För en slip jag köpte till mina fälgar så dom passade dom nya spacerna.

Så jag köpte inga ''special'' spacers utan körde på vanliga och sedan slipade ner centrumhålet. inga vibrationer eller något så är nöjd!:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.