AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.764

M3 eller Alpina? (E92)

Hej!

Funderar på att skaffa en BMW e92 alpina.
Har hört att att den kostar ungefär samma som en e92 m3 att äga, stämmer de?
Bättre att köpa en m3:a då?
Jag hade valt M3.

Men det beror på vad du vill ha för slags bil.
M3 är hårdkokt med högvarvig V8 medans Alpinan har en softare 6a från 335i.
420hk mot 360hk.
Alpinan är absolut exklusivare med lägre tillverkningsvolym men den är absolut "gubbigare" både yttre och inredning.

Jag valde själv mellan Alpina och BMW för ett par år sedan och Alpinan föll bort efter närmare titt och provkörning.
Visst Vridet i Alpinan är riktigt nice lite åt AMG V8 hållet men sången ur en V10 blev avgörande samt Alpinans "gubbiga" inredning.

Alpinan är dyrare att försäkra enl källor här på AP;)
Länk

EB
Låter mycket vettigt de du skriver. Har inte kollat på en alpina mer än på bild ännu.

Intresserad av om de skiljer mängder i pris på reserv- & slitagedelar, service m.m Tex att alpinan är mer lik 335 = utbudet är bättre? Så jag tänkte. ;)
Många av delarna på en M3a är specifika för modellen och dyrare än motsvarande till 335i.

Vad delar till Alpina kostar vet jag inte. Det verkar som om det inte går att söka reservdelar på Namnet Alpina så då är det väl chassienr som man går på.

EB
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Skall det vara en bruksbil eller entusiastbil? Om det skall vara en bruksbil blir nog M3:an billigare att försäkra. Om det skall vara en entusiastbil så blir Alpinan billigare att försäkra eftersom den går att entusiastförsäkra p.g.a. liten produktion även fast det är en nyare modell.

Reservdelar blir dyrt om det handlar om Alpina-specifika delar, om det är BMW delar blir det samma kostnad som vanligt.
De kommer vara en entusiasbil!

Men de verkar inte skilja stora mängder på något av grejerna. Trodde det skulle vara större skillnad.
Då är de bara att försöka bestämma sig för vad som blir roligast/finast/bäst.

Tackar för svaren! (Y)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
en V8 är alltid en V8.
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Jag skulle ta en alpina pga
Alpina har 500nm vs m3 400nm dvs du behöver inte varva 7-8000rpm för att den ska gå riktigt bra
Med alpinan blir du unik, finns inte många i Sverige och totalt 274 st och bara 101st om det är en b3 s
Alpina ägare tar hand om sina bilar, oftast nördar :-)
M3 an låter råare men ljudet av en rak sexa är inte helt fel det heller
Jag skulle vara orolig för vevlagerras på m3 an, den varvar 8300 och den har garanterat dragits till varvstopp varje dag (så gjorde jag i alla fall med min e36 m3 :-)
Ang inredning så är jag inte trä trim min favorit men det är ett tillval så det är inte alls säkert att den du tittar på har det.

Så jag föreslår att du provkör båda för att avgöra.

Har man väl haft en alpina så finns ingen återvändo, vilket du får vara beredd på :-)
Har haft en e36 B8 och nu en e91 D3

Kör V8 just nu och de är alltid mysigT. Men det man inte har blir man sugen på. turbo..!;)

Tänker exakt likadant. Tror de flesta m3:or har gått som satan.
Ska kolla på en alpina i helgen. För att få en överblick.
Om man är rädd för omkostnader för service, försäkring och reparationer så är ju ingen av dessa modeller något alternativ, tyvärr;)

Jag tror inte att alla M3or är tok-körda, men det är ju klart man köper inte en bil med 420 horses för att kör 90 som Max!
Ingen köper heller en Alpina för att gubbköra med.

2 enkla regler:
1. Köp svensksåld med få ägare och full historik
2. Satsa på en bil med så låga mil som möjligt ( kostnadsfråga)

EB
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej,
Oavsett vad du väljer så lär du få en trevlig bil! Men som Alpinaentuiast är mitt förslag givet! ;-)

Jag har aldrig kört en M3:a, men har kört B3 BiTurbo ca 150 mil och är djupt imponerad av den bilen och hur snäll och stark motorn är. Kraft finns hela tiden på alla växlar känns det som.

Alpinas chassietrolleri imponerande också på mig. En M3 är naturligtvis lite snabbare på bana. Men den progessiva dämpningen på Alpinan gör att den går komfortablare över ojämneter än en standard e90 med 17 tummare samtidigt som den sätter sig varefter hastigheten ökar och är stabilare än BMWs M-chassie (ej M3).

Gubbig inredning? Det är en smaksak och beror ju på hur bilen är specad. Det finns ex med BMWs aluminiumpanel också, eller pianolack om man föredrar det. Men faktum är att jag blev såld på Alpinas trä efter att vi var till Tyskland och hämtade min kompis B3:a. Den har sadelbrunt skinn och trä. Träpanelerna håller högre kvalitet än BMWs och har ett annat djup.

Eftersom bilarna är turbomatade så lär det säkert gå att mappa upp dem några tiotal hästar till om man känner för det! :-) och en B3:a är mer än en 335:a med höjt laddtyck. Det sitter andra kolvar i den och Alpina har optmerat andningen.

Sedan finns ju B3S BiTurbo med 400 hk och 540 Nm också med angiven toppfart på 300 km/h :-)

Går du med Alpina Club Schweden och entusiastkör bilen så kan du entusiastförsäkra den för storleksordingen 2-3000 kr/år.

mvh Fredrik

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
635CSi@ Bra och informativt inlägg = gillas

Det som lockar med Alpina är ju exklusiviteten i antal tillverkade. Hade gärna köpt en e60 B5 om inte garaget varit fullt.

EB
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Ohlinaren - släng på en kompressor - så slipper du Turbosuget :-)

om vi bortser från motorskillnaden i detta fall . skulle jag valt en Alpina - konstigt nog verkar det lättare att fina sådana när dom börjar bli till åren.
Jag har iofs aldrig ägt en Alpina men jag var för många år sedan nära att köpa en. Det som fick mig att avstå var försäkringskostnaden, då var den 10,000kr dyrare än motsvarande M5, landade på drygt 20kkr helår. Anledningen är att Alpina räknas som eget bilmärke och det finns därmed ett litet antal bilar att dela upp skadorna på.

Så kolla premien innan du slår till - annars röstar jag på Alpina!
Jag har kollat försäkringen på en alpina e90. Den låg på nästan 11. & m3:an på nästan 12. :)
Där ser man!

EB
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jag hade valt Alpina men nu är jag lite partisk. Känns mycket exklusivare än motsvarande M-bil. Försäkringen känns inte så blodig enligt min erfarenhet. Jag betalar under 13k i helförsäkring om året hos Länsförsäkringar för min B5:a när den är påställd vill säga. Avställd kostar den ca en tiondel. För övrigt till salu om rätt entusiast dyker upp...är du sugen på en lite snabbare bil än både B3 och M3 och en storlek större i mint skick finns inte många alternativ. Perfekt historik och så nära svensksåld det bara går, såld ny till första brukaren i Viken, jag är andra riktiga ägaren: Länk

Sorry om det blev lite av ett reklaminlägg, var inte meningen från början när jag började skriva det ;-)

BMW 4 Life
jag vet inte om det är färgen men det blir ganska tydligt att en M5 är mkt snyggare, ser maffigare ut helt enkelt och som jag skrev tidigare, inredningen känns gubbig och ute med trä!
Fast Motorn är ju kanon nästan som 55AMG.

Fast det är bara vad jag tycker som Modolasse brukade skriva;)

EB
Så! Var & kollade på en alpina igår. Vilken fin bil! De blir nog en sådan, men hur fan kan man göra en alpina av en bmw utan sportstolar(?!)
Får hålla ögonen öppna & hoppas de dyker upp en snart. tack för alla svar & tankar.

Mvh Timmy
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Ohlinaren:
Var det den Carbonsvarta du var och tittade på? Med ljus inredning? Den bilen stod till salu i tyskland i ett - två år innan den hittade till en handlare i Sverige för mer än ett år sedan. Den är rätt snygg men lite väl dyr...

Den har en finare kvalitet på lädret än standard Dakota. Som jag har förstått det så gick det inte att få den läderkvaliteten i kombination med sportstolar! Låter lite skruvat, men min kompis hade den bilen som alternativ då han letade B3:a och det var vad vi kom fram till.

mvh Fredrik
Den enda som finns på blocket.se va de ja. Riktigt fint skick. Men håller med om att den ligger lite för högt i pris. Svårt å säga när de bara finns den. Jämför med bilar på mobile.de.
Hehe okej! Ja stolarna är säkert exklusiva men för min del är de sportstolarna som gäller B)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.