|
|
|
|---|---|
|
Hej! Misstänker att ett vevlager har rasat i min 320i -08, N43-motorn. Bilen är långt utanför garantier och har gått för långt för att någon försäkring skulle täcka det, så det blir att undersöka vad som finns att göra på egen hand. Det hela började med ett underligt snabbt tickande som märktes när man höll bilen på konstant varvtal vid 1500-3000 varv. Inga andra märkbara symptom. Kort därefter stendog bilen under körning. Bilen hade gott om olja och varnade aldrig för lågt oljetryck vilket jag trodde kom hand i hand med lagerras. Jag provstartade bilen efter att den kallnat och den låter som en gammal traktor från 30-talet. :D Har skruvat loss ventilkåpan och vänt runt motorn för hand och på så sätt isolerat att det bankande ljudet kommer inifrån blocket och inte toppen. Min frågeställning egentligen är om någon vart med om eller hört talas om den här typen av motorras på N4X-motorerna, om jag missat något annat som skulle kunna orsaka oljudet och vad lämpligaste nästa steg skulle vara. Går det generellt att renovera eller är det ny motor som gäller? | |
|
Har inte hört om det på den motorn, däremot är överkuggad kamkedja mer troligt... Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bilen har gjort 22.000 mil och servicen är skött. Lite paff faktiskt speciellt när jag ägt äldre och grovt misskötta BMW med många fler mil som gått utan minsta bekymmer! | |
|
Nej, ett vevlager rasar inte på 22 000 mil, åtminstone inte utan anledning. Om ett lager ändå har havererat så finns det en rimlig förklaring, sannolikt beror det då på den mänskliga faktorn, typ att någon vid något tillfälle har kört utan olja, eller något liknande. Med allra största sannolikhet har du ett annat fel, t ex överkuggad kamkedja eller något liknande. |
|
|
Verkar inte som att motorn har kuggat över, markeringarna på kamaxlarna stämmer fortfarande. Har laddat upp en video på ljudet för dom som undrar hur det låter. |
|
|
Det skulle kanske kunna vara ett vevlager, men jag tror inte det och det går inte att höra på detta korta klipp. Men som jag sade, i så fall beror det sannolikt på att någon peson har orsakat det på ett eller annat sätt. Ett vevlager havererar inte på 22 000 mil utan orsak. |
|
| Använd ett stetoskop, eller en slang som stetoskop, för att försöka lokalisera exakt var missljudet kommer ifrån. | |
|
Skitenkelt att se om de är lagerras. Tappa ur oljan och se om den skimrar på ytan. Körde ras på min motorcykel. Lät inget på tomgång men vid minsta belastning lät den som din. Tappa ur oljan och kollade, skimrade jättevackert. Rev motorn och såg att ett vevlager hade satt livet till delyx. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.