|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ställde på pärlan för några dagar sedan, och fick problem direkt, batterilampan, abslampan, (P) lampan lyser konstant. Förbrukningsmätaren lever ett eget liv. Mäter jag med multimeter på batteriet när det är fulladdat och sitter i bilen med motorn på så får jag som mest 12,2. Bör vara 14? Innan jag ställde av den gick den hela tiden och bra. Tips? Obs: Nya kondensorer i kluster. MVH | |
|
Hej, Hade du batteriet frånkopplat och/eller på laddning under viloperioden? Föreställer mig att man med ett slutkört (kanske kortslutet) batteri inte får den där maximala spänningen från generatorn, när man mäter över polerna. Men, visst, en trött generator visar väl gärna upp sig när allt annat också är lite stelt i lederna. /Lennart |
|
|
Prova och sätt i ett nytt batteri. Kan väl kanske lånas, är batteriet dött, så kan det vara svårt att köra igång det, eller om bilen stått kallt så har batteriet ev. Frusit. Min E38 hade lite hyss för sig med varningslampor när batteriet hade låg laddning, kan vara lika med din. /Robert |
|
|
En frisk generator laddar ca 14,4V vid förhöjt tomgångsvarv (1500-2000rpm). Testa först med ett friskt batteri, men spontant låter det som att generatorn inte gör sitt jobb. Vanligaste felet vid låg/obefintlig laddspänning, brukar vara slitna kol i laddregulatorn. 12,2V för ett batteri i vilospänning = totalt urladdat. Har batteriet stått länge med spänning under 12,4V, är det troligen permanent förstört av sulfatering på blyplattorna. Sulfateringen börjar vid 12,4V och blir värre vid lägre spänning... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kacka lite lätt på den med en hammare och se om den kommer igång. | |
|
Tack så mycket för alla svar. Plockade ner generatorn och skruvade ur laddregulatorn och såg att kolen var riktigt slitna. Provar med ny laddregulator så får vi se 😊 |
|
|
Ny regulator gjorde inget bättre.. Laddar max 12v nu med belastningstestat ny laddat batteri. Saker som ballat ur: -Kan inte välja S på väljaren till lådan -belysningen lyser inte i bilen om den är ställd på att lysa om bildörren är öppen - Abslampan lyser konstant -(p) lyser, slocknar för att sedan lysa igen å konstant Blir smått tokig snart.. |
|
|
Laddar generatorn alls? Dvs. blir det skillnad på batterispänningen när motorn körs? En generator kan gå sönder på många sätt och låg spänning kan ge väldigt konstiga följdfel i en bil med många strömkrävande pryttlar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det var generatorn, nu spinner hon igen 😊👍 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.