|
|
|
|---|---|
|
Hej, skriver igen...skrivit innan kring mitt "EGR-kylare" problem... Åkte på två incidenter med defekta kylare inom loppet av tre månader förra året. Först orginal som gick sönder sedan ny utbytes som höll i sagda tre månader. Gick inte att reklamera den nya då det hände i Tjeckien på vischan och därför även byttes därnere på icke BMW verkstad. Lackade ur o "eliminerade" kylaren genom att plugga utgången fr grenröret då det stora sanningsoraklet internet hävdade att ingen motorlampa skulle tändas....men det gjorde det ju... Anyhow...bilen går faktiskt lite bättre och hör o häpna växlar betydligt smidigare och bättre....hur fan nu det kan komma sig???? Meeen....besiktning närmar sig och jag får nog krypa till korset och sätta i en andra kylare för att komma runt motorlampa- (felkod) problemet. Nu till saken vill inte köpa en ny (ca 4.000kr) utan en begagnad (ca 1.500kr). När jag tittar runt efter sökning på art.nr så dyker det upp lite olika alternativ. Det verkar som om den finns i lite olika utförande mellan modeller och årgångar.... Million dollar question...måste det vara exakt samma eller är det ngn som vet om den är "inter changeble" och isåfall vilka boskulle funka? Antar att det är anslutningen mot grenröret endast som är en faktor?? Bilen är en -06 535d, E61...och artnr på EGR-kylaren är: 7790065 //Mikael PS hade hellre haft kvar "fulfixen då bilen går bättre utan misfostersåtercirkulering av avgaser DS | |
|
Hej, Du verkar ju ha koll, men har du tittat här? Delen verkar ju inte vara ovanlig. Länk /Lennart |
|
|
Tack Lennart! Nix den hade jag inte koll på...hmmm intressant. Ser ju ut som om det finns många alternativ. En liten undran? Varför tillkommer de 4 första siffrorna (1171) automatiskt framför artnr på Real OEM-sidan? Sedan kan man ju undra om det sitter exakt samma kylare på en 118d fr 2003??...men men det är ju djävulens påfund så det är ju så klart att den det sitter samma då på en sketen 118d. Det är ju bara lite avgaser som tydligen måste kylas innan återföring:o Halft of topic. Ngn som vet ngn som kan göra en EGR software delete?? V-tech sannolikt men kanske ngn amatör här med lite skills? |
|
|
Hej, BMW har ett längre originalnummer, där det första sifferparet anger område i bilen (t ex motor, kaross, växellåda etc). De övriga två har också någon sådan där systematisk uppgift. Detsamma gäller f ö för bilens hela chassinummer, som väl har bortåt femton-tjugu tecken. Din bil, och alla andra BMW, identifieras av endast de sju sista tecknen. Resten ger lite mer information, som kan vara användbar i vissa lägen. Du kan åtminstone utgå från att delen förekommer i samtliga angivna modeller. Frågan om bortkodning av detaljen kan jag inte svara på. /Lennart |
|
| Case closed...gjort en EGR delete samt passade på att stoppa in en stage I mapp. Ingen felkod och en lite piggare bil som andas friskluft:) | |
|
Så bra! :) Tack för återkopplingen! Och hoppas att fixen inte syns hos Bilprovningen sen. /Lennart |
|
|
mioh02 - Har allting fungerat för dig? Har mycket sannolikt en trasig kylare som läcker kylarvätska ut i avgassystemt. Bilen (335d 2007) spottar ut kylarvätska och set luktar skit om den bakifrån. Vill plocka bort hela egr kylaren och ventilen men är rädd att bilen ska gå dåligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.