AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.448

Vilken däck-dimension bak till BMW Style 95 fälgar?

me
21
mellberg
520xd Touring -16 Msport
Hej, har en uppsättning Style 95-fälgar till min 320. Har idag 235/35R19 runt om, fram tycker jag det passar riktigt bra, men bak blev det lite väl tight, fick sträcka ut dem ordentligt. Körde så förra sommaren men fälgkanterna blev ordentligt utsatta för kantsten mm. Så nu när mina fälgar kommer hem från en omlackering så tänkte jag byta däck bak. Vilken storlek bör passa? Jag funderar på 255/35R19? Kommer det att kompensera för "glappet" som uppstår nu (se röd markering på bilderna)? Jag vill helst ha däcket kant i kant med fälgen om ni förstår. Vill i övrigt ha en rätt tight look.

Bilder: Länk
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Kör du 235/35 så ska du ha 265/30 bak för hyffsat lik rullomkrets alltså inte 35profil bak. skiljer det 3cm i bredd så bör det skilja 5% profil för att däcken skall bli lika höga.
Visa användare
360
tompathepilot
Ser på dina bilder att fälgarna ser ut att ha fel ET men det kanske kan gå utan skrap.
me
21
mellberg
520xd Touring -16 Msport
Tack för era svar, vad menas med "fel ET"? Mvh
Visa användare
360
tompathepilot
ET eller IS är offset. Det mått från fälgbanans centrum som anläggningsytan på fälgen sitter. Tex ET25 innebär att anäggningsytan sitter 25mm ut från centerlinjen på fälgbanan, breddar alltså bilen 10mm mer än ET35 om fälgarna är lika breda.

Olika modeller har olika ET på de fälgar som är anpassade för just den modellen, vilket gör att inte alla BMW-fälgar automaiskt passar din bil trots samma bultmönster.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.