|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
Verdi |
Funderar lite på ny bil att ersätta min 330d med. Krav. 4 dörrar Rattvärme Bränslevärmare Ok prestanda. (0-100 runt 6-7 sekunder) Har räknat på en del tänkbara modeller och vad de skulle kosta mig i månaden. VW Golf GTE. Ca 4200:-/månaden + Billig att äga. + Bra andrahandsvärde. - Framhjulsdriven VAG-bil. - Har inte riktigt "vill ha"-faktorn. För stort steg ner? BMW 330e. Ca 5700:-/månaden (M-sport, rikt utrustad) + Snygg. + Trevlig att köra. + Rätt billig trots nästan samma standard som innan. - Tråkigt med "samma" bil som innan. - "Bara" bakhjulsdrift. - Förväntat uselt andrahandsvärde. (Sverige är ett kombi/SUV-land) MB GLC 350e. Ca 6300:-/månaden (Fleet edition med de flesta paket.) + Ny het modell. + Överlägsen komfort och känsla. Stark "vill ha"! + Förväntat starkt andrahandsvärde. - Dyr - Lång leveranstid? Outsider: BMW M135i xDrive, Ca 7300:-/månaden. + Bästa drivlinan och roligast att köra. + Sista(?) chansen att köpa en bil med rak sexa. - Åldrande/utgående modell. - Sämre komfort. - DYRAST! Budgetalternativ: "Begagnat för 150 tkr, Ca 5100:-/månaden + Relativt billigt. - Högre kostnader för däck, reparationer, service - Risk att något riktigt dyrt går sönder som totalt förstör kalkylen. - Kan ej speca själv. - Låg "vill ha"-känsla. Enligt kalkylen ligger alla bilar under månadskostnaden för 330:n även om M135i är ett gränsfall. Kalkylen gör inga anspråk på att vara "sanningen" utan är mest till för att jämföra på ett ungefär. Finns det bra alternativ som jag har missat? ps. Jo, jag har räknat på vanliga dieslar också men de går bort faktiskt. Vill inte ha 4-cyl diesel och prestandan är mycket bättre på laddhybriderna. Ja, plus att en liten diesel faktiskt blir minst lika dyr trots lägre inköpspris. |
|
- Golf R (bra kampanjpris) - Audi A3 e-tron (lagerbil till bra pris) - Golf GTI clubsport (bra andrahandsvärde?) - Audi A4 (bra rabatter för företag trots ny modell) |
|
|
Du skriver att du har bränslevärmare som krav, det erbjuds inte från fabrik till ovanstående BMW? MVH Christofer |
|
Verdi |
mephisto, Tack för förslagen. Ska kolla lite. crille82, Sant. Men 330e kan värma upp kupén om den är ansluten till el. Och även med batteriet om det är fulladdat. M135i är nog inget jag kommer välja ändå tror jag. Uppskattar nog komfort mer än prestanda har jag kommit på. |
|
1.Mercan pga det är den nyaset modellen samt en SUV. 2. 3-serien kommer i ny tappning inom 1-2år så den kommer kännas gammal 3. Golf GTE för sina kompakta mått mvh Marin |
|
|
Jag körde 330e i helgen och jag måste säga att den var mycket trevlig, och prestandan kan man inte heller gnälla på. Jag uppskattar att den känns precis som en vanlig 3-serie i alla avseende, men med ett förmånsvärde som är en bråkdel av tex 330d. Som förmånsbil hade mitt val blivit en sådan med följande spec 330e Alpinvit M-sport Loungepaket Navigationspaket PDC fram Tonade rutpr 19" BMW CS #5139 |
|
Verdi |
Jo, jag är ju mest sugen på en GLC det får jag tillstå. :-) Antar som sagt att andrahandsvärdet mot Fleet edition-priserna lär bli oslagbart också. Pappas GLK 220 CDI är 5,5 år gammal och ligger fortfarande kring 230-250 tkr på firma. Kan nog få över 200 tkr privat också. Nya 3-serien är väl åtminstone 2 år bort? Men visst, det slår ytterligare mot ett rätt kasst andrahandsvärde. |
Verdi |
J.L. Navi ingår faktiskt i grundpriset då tanken är att bilen ska använda sig av den planerade rutten för att maximera nyttan av batteriet. Ja. vi får väl se. Vit går bort för oss. Men annars är det en rimlig spec. Min innehåller lite mer. :-) Men jag ska nog försöka minska ner den så gott det går om det blir en 330e. |
|
Vad är behoven som bilen ska fylla vad gäller utrymmen och körsträcka? För en andrabil som man jagar lågt FMV på så borde väl i3 BEV vara ett bra alternativ. Är ändå 170 hk i en lätt bil, den futuristiska framtoningen och känslan av att köra framtiden gör bilen rolig i mina ögon. Har dessutom värmare som kan användas även när bilen inte är inkopplad. Bagaget är litet men räcker för att köra hem ett par ICA Maxi kassar, baksätet helt ok, fick även in en bakåtvänd bilbarnstol utan att sitta för obekvämt fram. Som nämnts ovan Golf R med kampanjpris är mkt "bang for the buck" men verkar inte kunna levereras med värmare. Sen är jag själv tveksam till att köpa "fusk-VW" av rent principiella skäl. |
|
|
Har också provkört 330e och tycker faktiskt att GTE går finare, låter mycket bättre och känns mer samspelt mellan bensin och el. Har svårt för symaskinen i BMW:n och tyvärr inget tillgjort muller som i VW :) Ska provköra 330e lite mer om två veckor så den kanske får lite upprättelse senare. Ju mer hybrider jag kör desto smartare verkar i3 med REX. En stor elmotor och liten bensinmotor istället för tvärtom. |
|
|
i3 är rymligare än man tror om man klarar sig med 4 sittplatser, två bilderna längst ned i länken. Länk Nackdelarna med i3 är långresor och att den är lite vindkänslig och styv i fjädringen. Dock så funkar det och i stadstrafik är det få bilar som slår den. Hade jag haft tillgång till el hemma hade jag haft en basutrustad i3 BEV som andrabil. |
|
Verdi |
Jo, i3 kan faktiskt vara ett alternativ. Var den som först väckte tanken på att sälja 330:n. Ska försöka låna hem en sån också. Men den är ju lite speciell att köra och jag vet inte om frugan klarar det. Tänker på motorbromsen och den direkta styrningen. Sen ska jag köra 8 mil kurvig landsväg enkel resa till jobbet 3 dgr i veckan från och med maj. 16 mil om dagen genom skogen. Funkar det i en i3? Finns t ex inga dubbdäck till den vad jag vet. |
Verdi |
XC60, Kraven är väl egentligen att ta mig till jobbet. 3-16 mil om dagen beroende på var jag sitter. I förlängningen vill jag att den ska funka att pendla till åtminstone Sthlm om det krävs för mitt arbete. Med en REX så är det nog inga problem dock. Sen gör det ju inget om den är praktiskt, snygg och komfortabel. ;-) |
|
Nej, det finns inga dubbdäck. Den känns väldig säker och stabil i halt väglag. 155-däcken och elektroniken ser till att bilen går rakt. Min flickvän älskar att köra i3:an. Motorbromsen uppskattar man snabbt och när man är van bromsar man (släpper gasen) olika långt och snabbt får att följa trafiken. Det är sällan man använder bromspedalen. Det går att ligga riktigt nära bilen framför för man hinner sakta in mycket snabbare när man bara kör med en pedal. Ställer man ned till eco-pro eller eco-pro+ blir gasresponsen mindre känslig också. Runt 10-11 mil på el är rimligt om man kör i 100 km/h. REX stör inte i den farten och gör att man kan chansa. Tror kostnaden för REX är liten när man väl säljer + att man aldrig kommer bli strandad. Akuta saker kan ju hända och då vill man inte stå utan batteri. |
|
Verdi |
Min fru saknar motorik. Typ. :) |
| Synd att i3 är så förbannat ful, annars klockren bil. | |
|
Då är det perfekt med en pedal och en växel :) Tycker att styrningen är skönt trög om jag jämför med den lätta, nervösa i Sciroccon. Har du en BMW-i-handlare i närheten är det bara att prova över en helg eller liknande. Efter ett par timmar är det som att backa tiden 20 år när man hoppar in i en vanlig bil igen. |
|
|
Håller med om att i3 är ful men man uppskattar hur smart den är och bara 3999 mm kort. Dessutom ser man den inte när man kör ;) På sista tiden har antalet i3:or exploderat på vägarna så t o m jag ser dem varje dag nu ;) |
|
Verdi |
Var till Mercedes. Leveranstid på GLC "minst ett år". Går bort alltså. Åkte till Volkswagen för att prova Golf GTE. Prisskillnad mot Passat GTE var minimal så jag provade den istället. Usch och fy! Att sätta sig i min bil var rena himmelriket efteråt. Började nästan gråta över hur bra den går i jämförelse med Passaten. Bättre komfort i min F31 också. Allt är bättre. Kommer ihåg exakt varför jag valde XC70 istället för Passat förra sommaren. Om nu 330e har SÄMRE drivlina än VW så kommer det här inte gå. Då får det bli en M135i som tröst. |
|
Helt rätt! Kommer också alltid in på M135i till slut. Det behöver inte bli så dyrt med tanke på bra andrahandsvärde. Automat och rattvärme så är det klart! |
|
Verdi |
mephisto, Ja, det behövs nog inte många kryss för min del. Comfort access och H/K-ljud tänker jag också kosta på mig. Och så xDrive såklart. Den borde faktiskt bli aningen billigare än min nuvarande bil. Kanske räknar konstigt. Dock, om jag räknar på att ta ut en ny identisk som min så hamnar månadskostnaden på 9 600:-/månaden enligt min kalkyl. Min 3 år gamla 330d är nere på "bara" 7 500:-/månaden (inräknat att servicar börjar kosta, att jag kommer behöva nya däck för både sommar och vinter, risken att saker går sönder, dock ej kapitalkostnad medräknad...). Lägger man till kapitalkostnaden hamnar man lite högre, runt 9 000:-/mån vid 5% per år. Men det är alltid vanskligt. Finns ju ingen garanterad avkastning som det är nåt med. Men med lite risk tror jag inte 5% i snitt är otänkbart. Har 4-5 stabila hedgefonder som tuffar och går betydligt bättre än så trots att börsen backar så... En M135i borde jag kunna få ner mot 7 000:-/mån om jag strippar bort skinn, stolsminne, backkamera och lite annat smått och gott. Och då har jag ändå räknat med 1,018 liter/mil i förbrukning. Snittet från spritmonitor.de. :-) 330e kan jag nog få ner mot 5 300:-/mån så det skiljer ca 1700:-/månaden. En i3 kan jag ha på fastprisleasing på firman för ca 3100:-/mån. Så det vore ju klart förmånligast. Förresten, bara för mig som BMW:s konfigurator inte fungerar just nu? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.