|
|
|
|---|---|
|
Hallå där! Har en BMW 520d E60 2008 facelift som jag tänkte göra service på. Har köpt bilen nyligen så jag undrar vad ni rekommenderar för sidor att köpa delar på, samt så ser jag att det finns olika filter med olika priser och mått. Hur kommer det sig att dem rekommenderar olika mått till olika filter när de ska passa samma bil? Tacksam för tips :) Med vänlig hälsning Emanuel | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Anledningen varför det visas massor av olika filter med olika mått är att dessa lågbudget-kedjor inte har en susning om vad som passar till din bil. *** Du som köpare måste verifiera att delen du köper passar din bil! *** Tyvärr kan du inte lita på vad de visar (jag har vid många tillfällen sett delar som är helt uppåt väggarna). Om det är mindre skillnader i måttuppgfiterna beror det ofta på att man mäter på olika sätt, olika måttenheter (som konverteras många gånger) samt mätt med olika noggrannhet. Dessa lågbudget-kedjor bara suger in dessa måttuppgifter och spottar ut det till dig. Du har ingen aning om det är en tysk med mikrometer som mätt eller en kines med en skev och felaktig tumstock som mätt. |
När det gäller inköp så köper jag ifrån de ställen som passar mina omständigheter och mina krav vid just det tillfället (kvalitetskrav, leveranskrav, krångelkrav, smidighetskrav, priskrav, samleveranskrav etc etc etc). Vilket gör att delar köps in från BMW, Schmiedmann, AutoExperten, Mister-Auto, eBay, Laga, Mekonomen, Biltema, Blocket, Tradera, MotorNord, IrelandEngineering, Wipers, Skruvat - you name it! :-) |
| Så om vi exempelvis tar reservdelar24 eller skruvat. Kan man känna sig trygg av att köpa där? | |
reservdelar24, bildelaronline24, autodoc, bildelarexpert, topreservdelar... Alla samma företag... Mister-Auto är den som jag anser ha bäst ordning på sina prylar och bäst upplägg (men händer ibland att det är uppåt väggarna där också så man måste oavsett kolla upp allt själv). Sen är det nog hugget som stucket... Undviker alla dessa om jag inte har något val... Jag tycker inte om deras sätt att driva företag. Man kan känna lukten av billig parfym... Tog mig en snabb flukt på en E60, 520d, 2008, 177hk och kollade på oljefilter - låt oss ta ett exempel (du ska ju ha för N47-motorn om jag minns rätt) Valeo 586511 OE Koder (11427787697) antyder att den är för M47-motorn - dvs fel! Måtten anger också att den är för M47-motorn. Däremot står det N47 som motorkod. Bosch F 026 407 072 OE Koder (11427807177) är här rätt för detta antyder N47-motorn - dvs rätt! Och de flesta andra oljefilter har samma OE koder och dimensioner som Bosch. Men... Det verkar som att Valeo har fel i sin egna katalog. Och det ripplar ned ända hit... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.