AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.106

Bmw 320d 2013 N47T, dålig kamkedja?

Hej!

Har kollat in en bil som jag är intresserad av, dock blev man lite nojig när man började googla på motorbeteckningen N47....

Den här bilen som jag har kollat på är byggd 2013-01 och har motorn N47T.
Vad jag har fattat så löstes problemen med de "svaga" kamkedjorna 2011-03, så motorer byggd efter det ska vara åtgärdade?

Vet att det finns en massa trådar och har läst igenom en del, men eftersom man är lite nojig så tar jag ändå valet att skapa en tråd så man förhoppningsvis kan få lite kunskap..

Vore snällt om nån som har lite kunskap kunde dela med sig :)
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag bytte kedja på min förra BMW hade en N47T årsmodell 2012 så du är inte safe. Men lyssna på bilen. Motorn ska vara varm. Hör du inget ljud så skulle jag inte avråda generellt från köp. Men hör du ett släpande rasslande ljud gå vidare till nästa bil.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kolla tråden längre ner!
@coldhex
Fast är din motor byggd efter 2011-03?
Jag tänker på att har den modellår 2012 så finns ju risken att den är byggd tidigt 2011 och därmed ha den lite sämre kamdrivningen.

@gaspo
Jo jag har kollat den tråden som är väldigt informativ, men den gäller mest vad jag har sett de årsmodeller som hade problem.

Min frågeställning här är om motorer som är byggd efter 2011-03, mao motorer som t.ex är byggd 2012 om dessa har samma problem.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Den 320d jag hade var byggd 2011-12.
@coldhex
Intressant, men fick du brev av BMW att du skulle komma in för undersökning av kamdrivningen?

Provkörde en bil i helgen, körde en sväng men kollade inte så noga på motortemperaturen.
Lyssnade på motorn både när jag for och sen när jag kom tillbaka, varvade upp den en del men jag hörde inget slammer...
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Nej jag fick inget brev från bmw. Jag hörde ett släpande ljud och åkte in till bmw för diagnos. Dom sa direkt att det var fel på kedjan så jag fick en tid i verkstan. De tog bmw fyra dagar att fixa pga dom fick lyfta ur motorn för att komma åt.
@coldhex
Surt! Men fick du nån goodwill från BMW eller gick det på din bilförsäkring?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Hade premium selection garanti. Bilia mölndal skötte detta helt klanderfritt.
Är det nån som känner till om även F30-31 modellerna med N47 motorn är drabbad?
Konstaterade själv efter att ha läst på utländska sidor att problemet fortfarande finns kvar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.