|
|
|
|---|---|
| Hej! har problem med min 318 som jag har köpt. Låter riktigt grovt, precis som en diesel.., främst på tomgången men ljudet kan komma till o försvinna med. När jag köpte den dog den när den blev varm, det var pga vevaxelgivaren. så den är bytt, har även bytt hela vevhusvent. olja & filter (5w-30), med motorskölj före. komplett kedjesats blev bytt i somras, men vill verkligen bli AV med detta irriterande ljud. Sätter inte felkod på något längre sen vevaxelgivaren o vevhuset byttes.. Svar uppskattas verkligen! mvh | |
|
Lite beroende på hur långt bilen gått skulle jag tippa på vanos puckarna för insug resp avgas. Dessa ställs om med hjälp av oljetryck och kan låta mer eller mindre lite beroende på hur man rör gaspedalen och temp på olja. På framsidan motorn sitter 2 kontakter bredvid varandra på 2 ventiler som sitter fastklämda med varsin metallbygel. Man kan testa att ta lös ena eller andra kontakten för att höra om ljudet ändras. Ett vevlagerknack är mer metalliskt och ökar dramatiskt med varvtalet. För att lokalisera vevlager eller ev kolvbult kan antingen insprutare eller tändspole för en cylinder i taget inaktiveras. |
|
| Tänkte du alltså Vanos "Solenoiderna"? Jag avaktiverade/aktiverade dom med datorn tidigare och då började den låta grymt mycket direkt (dock bara på avgassidan). Sen tog jag lös o rengjorde (var inte speciellt smutsiga) samt satte ström på och dom rörde sig, men då jag gjorde funktionen igen hördes ingen skillnad, vare sig jag aktivera eller inte. Betyder det att dom inte fyller sin funktion? För visst borde det bli skillnad i bilens gång om man avaktiverar dom? :) | |
|
Nja ja menade inte själva ventilerna/solenoiderna även om dessa ingår i styrningen av kamaxlar. Även oringarna till dessa kan tydligen med vara en felkälla. Dessa ventiler ställer om flödet av olja till enheterna (vanospucken som jag kallade den) som sitter i framkant av kamaxeln. Denna enhet vrider sej i sin tur antingen + eller - och ställer därmed kammarna annorlunda. Här finns en del läsning för den som orkar grotta ner sej lite, sid 35-> för N42 specifikt. Länk Vid byte av dessa enheter krävs ett verktygskit att 0:a motorn med samt att hålla kamaxlar och triggerskivor på plats när man drar fast enheterna mot kammen. Fick du kedjan bytt på garanti? |
|
| Ah okej då förstår jag. För det skumma är att ljudet kan komma och gå på tomgång.. Nej den byttes av en tidigare ägares bekant, men jag har kollat allt med låsverktygen, så timingen verkar OK där | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.