|
|
|
|---|---|
|
Hej jag köpte en 116D till frugan det min fråga gäller är om det sitter transportsäkringar på stötdämparna? Bytte däck nu i helgen till sommardäck.Det sitter 2 st vita plastrullar runt dom som har slagit ihop plus att bilen är VÄLDIGT stum när man kör känner av väglinjer å allt annat oxå | |
| Det är genomslagsskydd som ska sitta där | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Helt rätt som Pelle Persson beskriver - det är genomslagsgummit som du ser och som ska sitta där. Se detalj #10 i sprängskissen nedan Länk Notera att de ska se "ihoppressade" ut även nya - ser ut som på bilden nedan Länk @te : Har du riktig tur så kanske du fått tag på en 116D med M-Sports Suspension (eller ännu bättre ett helt komplett M-Sport paket). Har det på min 120i och det ger en underbar gokart-känsla över hela bilen. Och visst känner man väglinjer och annat - är ju liksom syftet med det hela :-) Nu såhär till våren så kan man ägna sig åt att räkna antalet gruskorn och antal myror på vägen :-) Känner jag efter riktigt noga så kan jag skilja mellan en svartmyra och en röd skogsmyra :-) Fast å andra sidan så kanske du har fått tag i ett äldre eller lite sämre RFT (run flat tire), när de introducerades fick de ett dåligt rykte om sig för att vara just obekväma. Nu har det passerat några generationer RFT's - vet ej vad statusen är idag. @te : Om du har de 7 sista siffrorna på ditt chassinummer (aka VIN-nummer som tex står på ditt registreringsbevis) så kan vi ta fram vilka options din 116D hade från fabrik. |
| Hej å tack för svaren var på BMW iå det var transportsäkringarna som dom hade glömt att ta bort (skämdes som fasen gjorde dom) dom ska byta stötdämparna för pistongerna hade blivit repiga samt rostiga så att packboxarna inte går sönder. PS bilen är ny med komplett M-sportpaket. | |
Oj! Måste erkänna, har aldrig hört talas om den typen av transportsäkringar. Jag förstår faktiskt inte heller hur de kan montera dessa enkelt av/på och samtidigt att de gör något vettigt överhuvudtaget (samt att de fortfarande ska kunna köra bilen upp/ned för ramper och dylikt). Nu blev jag enormt nyfiken, någon som har bild på hur de ser ut? |
| Hej har bilder på mobilen lägger in dom senare idag | |
|
Kommer ihåg en tråd om detta på ett Z4-forum och googlar man så är det inte helt ovanligt. Leverantören glömmer att plocka bort transportblocken innan kunden får bilen. Kolla här tex för bild mm: Länk De sitter där under transport för att öka bilens markfrigång. |
|
| Exakt så ser dom som du skickade på länken | |
Intressant och märkligt. Normalt sett så har dämpare ingenting med ride height att göra, det är fjädrarna som till 100% avgör ride height. Fast i det här fallet verkar de hindra dämparen att få röra sig fritt, och därmed ökar ride height. Men det betyder att en stor del av bilens vikt går igenom genomslagsgummit, genom de vita plastbussningarna och upp genom fjäderbenslagret. Inte en lösning jag hade förespråkat... Men förhoppningsvis vet de vad gör, och för kortare transportkörningar är det nog OK. Ok, då förstår jag att chassit nog var i stötigaste laget - även för ett M-Sport chassi :-) Man lär sig något varje dag - får tacka för denna info! |
| Ja frugan ville plocka bort M-sport fjädringen men nu behövs det inte men är lite orolig för att dom har slagit igenom uppåt dom ska kolla bilen den 25/4 | |
Bra strategi :-) Introducera bilen för frugan med en helt stum fjädring, då är det mycket enklare att få acceptans för M-Sport chassit - jag menar allt kommer att kännas mjukt jämfört med en helt stum fjädring :-) Ja, håller med. De ska definitivt byta kompletta dämpare, genomslagsgummin och även undersöka noggrannt om det kan finnas skador i eller runtomkring fjäderbenslagringen och dess infästning. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.