|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har fått en parkeringskada på min bil som har åtgärdats hos RM bilservice i Danderyd. Nu när solen har börjat titta fram så märker jag att metallic skimret inte skimrar som förr. Dom ska titta på bilen igen, men jag undrar om det stämmer det folk säger, nämligen att det aldrig kan bli lika bra som original lacket? P.S. Bilens färg (mineral white metallic) | |
| Mineralvit är en svår lack då det är en tre-skikts lack. Det går att få lacken identisk ( ingen skönjbar nyansskillnad för ögat) med fabrikslacken... Redan från fabrik så har bilarna flera kulörer, det avslöjar en spektrometer. En bekant lackade om kofångaren i just Mineralvit, går inte att skilja nyansen, eller skimret från övriga ytor, men jobbet gjordes oxå av en av Sveriges bästa lackerare oxå, www.moses.se. Vad jag vet så kollade de kulören på flera paneler med spektrometern o fick olika kulöre beroende på om det var karossen eller "plasten" man analyserade. Slutresultatet blev inget annat än perfekt, sen vet jag inte om/hur många gånger de lackade om kofångaren innan spektrometern sade att kulören är "rätt", men jag gissar på att man gjorde provplåtar med olika nyanser o analyserade de varefter man valde den rätta nyansen | |
|
Tack, Dawwe. Tycker personligen att det är svårt att see nyansskillnaden om inte lacken utsätts för direkt solljus, men just skimret som finns på passagerarsidan är borta på förarsidan som dom lackade. RM i Danderyd ska vara bland dom bästa vad gäller lack??? Det står på deras hemsida att dom har Sveriges största skadeverkstad. Dom verkade seriösa när jag ringde och ville ta en titt, vilket känns bra. |
|
|
Mja...Länk tillhör de absolut bästa, men är även bland de dyraste (hellack E39 in+utvändigt inkl slipning till plåtrent ca 100'). Iaf, de lackade den där Mineralvita, o jag har granskat lackeringen, det går inte se nån skillnad vare sig i kulör eller "skimmer". Men han nämnde att Mineralvit är svår att få bra, har för mig min bekant fick åka till de två gånger för att kolla kulören med spektrometer, vet ej varför men det var något de inte var nöjda med första gången? Iaf, (den nya!) delen lackades i förväg, sedan åkte han bara dit o fick den monterad, klart! Jag skull klagat o krävt att de gör om jobbet tills ögat inte kan se nån nyansskillnad, oavsett ljus. |
|
| Jo precis, jag ska se till att dom gör om jobbet. Parking assistant funktionen verkar ha svårt att hitta P-plats på förarsidan efter lack jobbet också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.