AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.545

Centrering av ratt e46

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Tjena grabbarna!

Hämtade just ut min 320 efter fyrhjulsinställning. Tyvärr står nu ratten snett. Innan jag går in och bråkar om detta vill jag veta om det är nåt man enkelt fixar själv. (Har fått mycket hjälp och tips av denna firma och vill inte klaga i onödan)

Mvh, Mattias

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, ratten skall fixeras i "rätt läge" innan man påbörjar hjulinställningen.

Risken är nu att framvagnen är felaktig i inställningen i förhållande till symmetrin/mittläget på styrväxeln...dvs. det är inte "bara att vrida rattens läge".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Aj fan. Måste säga att jag blev lite förvånad eftersom meken enligt oberoende uppgifter vunnit en massa priser.
Då är ju frågan varför de inte fortsatt jobba utifrån en rak ratt? Är bilen i övrigt så sned att det inte går att justera ordentligt annars?
Jag har ställt in hjulinställningen för några tusen mil sedan, men har bytt framvagnsdetaljer efter detta, då hade jag då ingen sned ratt...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Första åtgärden vid hjulinställning är alltid att fixera ratten i rätt läge och sedan utgår hela hjulinställningen från detta läge.

Så något knas är det ...

Mvh
Johan B

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Skiten går då rakt i alla fall. Får vara nöjd med det lilla. ;)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En sådan sak hade jag retat mig på något fruktansvärt...men det är jag det! ;)

Vad säger verkstaden?
Har du betalat fullt pris för en hjulinställning, skall det vara rak ratt efter den.

Mvh
Johan B

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
1150:- Försöker att inte låtsas om den, men det stör mej rätt bra också..

Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Vad är problemet? Åk tillbaks och se till att de justerar eländet...
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Oseriöst att skicka iväg en bil med en ratt som inte är centrerad. Sist jag gjorde en hjulinställning bad mekanikern mig att komma och dubbelkolla så jag var nöjd, det är seriöst tycker jag.

Åk tillbaka!
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Instämmer med tidigare. Dom gånger jag gjort hjulinställning ca 5 ggr så har rattinställningen varit steg 1 i alla processerna.
Märkligt skött. Gå tillbaka och få justerat korrekt.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Detta är som sagt en känd firma som jag haft mycket "gratis" hjälp och tips av tidigare, för mej som småpular lite själv är en sådan relation värd hur mycket som helst.
Kontaktade meken i dag och han sa att inställningen är gjord med styrväxeln centrerad, däremot tycks han inte reagerat på att ratten varit sned. Han menade att tidigare inställningar kanske "finjusterats" med att flytta på ratten vilket iofs låter rimligt.
Frågeställning: Hur svårt är det att flytta ratten ett snäpp? Det sitter en airbag i vägen...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur snett är "snett"?

Räknat i grader ungefär.

Mvh
Johan B

au
5
auditron
320i -08
Finns markeringar både på ratten och rattstången för att se till att man inte monterar den snett. Ta loss krockkudden och kika så vet du om någon flyttat på ratten.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Det är ingen 45 graders felställning men klart och tydligt snett. Inget gränsfall om man säger så.
Men jag tolkar auditrons inlägg som att det går att flytta läget på ratten. Jag tänkte om det var nån form av fast styrning i splinesen eller så.
Jag får lita på karln uppgifter om att han utgått från en centrerad styrväxel.
Ska byta till mina nya sommardäck först för att utesluta att de gamla däcken är orsaken.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@auditron : Finns det verkligen markeringar på både rattstång och ratt?

Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett något av detta (fast har inte letat så toknoga).

Hur ser dessa ut?

Hittar heller ingenting i Bentley - manÿlen. Där står det faktiskt "lightly punch mark or scribe the position of the steering wheel to the steering column shaft".
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
swedishwiking: Ja det går att flytta läget på ratten..
Airbagen är enkel att få bort/tillbaka..

En video på hur man gör.. (går bra med en mejsel och ta en sida i taget)

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ta med dig en mejsel och 16mm hylsa med spärrskaft, åk till en stor parkering där du kan åka rakt en längre sträcka, stanna bilen i rakt läge och stäng av motor så att servon är av och skruva loss ratten och ändra till det läge du är nöjd, enligt video ovan från Smajly
(glöm inte koppla bort batteri innan du kopplar bort airbag)
Easy done!
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Så får det bli. Tack grabbar!

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På denna rack-and-pinion styrsystem så fanns följande markeringar - jag gissar på att de (damaskens enkelmarkering och husets dubbelmarkering) visar var mittenläget är
Länk

@auditron : Vilka markeringar på rattstång och ratt menade du? Vilka är det? Var finns dem?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.