|
|
|
|---|---|
|
Hej! Stämmer det att man ska ha 225 40 18 fram och 255 35 18 bak? Har alltid trott att 4-hjulsdrivna bilar ska ha samma dimension på däcken. Finns de någon här som kan förklara varför? | |
|
Rullomkretsen ska vara densamma eller så nära som möjligt. Dimensionerna du anger är en av flera originaldimensioner och är mycket lika avseende rullomkrets fram och bak. |
|
|
Länk Här kan du enkelt se den exakta (teoretiska) rullomkretsen för olika dimensioner. xDrive transmissionen kräver att man har (i princip) samma rullomkrets fram och bak. Men däckets bredd har alltså ingen avgörande betydelse. |
|
|
Tack för svaren! Epsilon och Ulf530 Blev lite osäker gällande rullomkrets och påfrestningar på xdrive. |
|
Verdi |
Jo, på M-Sport bilarna har man bredare bak oavsett xDrive eller inte. |
| På sedanerna ja, inte touring. Iaf inte på F11... | |
Verdi |
Kollar under min profil "Äger följande bilar". Jag är 100% säker. Jag har 255 bak och 225 fram. Finns även BMW originalfälgar som inte är M-sport som också är staggered vill jag minnas. |
|
jsn; med hänsyn till trådstarten och frågan, vad menar du? Menar du att man inte kan köra med olika breda däck fram och bak på en touring??? Vad skiljer i så fall gällande xDrive mellan en sedan och en touring? |
|
Verdi |
Klart man kan. Jag gör det. Precis som jag skrev lite längre upp här i tråden. |
| Sedaner med Msport levereras med bredare hjul bak än fram från fabrik, Touring levereras med lika breda hjul från fabrik. Iaf på F10/F11. Varför denna skillnad finns vet jag inte. Så länge det finns plats för bredare hjul bak, och det gör det iaf på Verdis bil, så är det inga problem med olika bredd. Är det en xDrive får man dock se till att omkretsen är så lika som möjligt. | |
|
jsn; Ja men då stämmer det ju precis med vad jag och andra redan har skrivit. Då förstår jag fortfarande inte ditt inlägg... Verdi, du och jag m fl är helt överens i den här frågan. (Jag förstår bara inte riktigt vad jsn menar.) |
|
| Jag fastnade på Verdis kommentar "Jo, på M-Sport bilarna har man bredare bak oavsett xDrive eller inte." där jag påpekade att iaf på F10/F11 så har Msport bredare hjul bak än fram medans F11 har samma bredd fram och bak. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.