|
|
|
|---|---|
|
Någon som kan rekommendera en enkel och billig ODB-II felkodsläsare/nollställare som funkar med min 320i (E91) -06? Gärna Blåtand/wifi till windows lapptopp eller iPhone 6 Obs! är INTE raketforskare eller datahacker. Vil ha något mycket billigt och enkelt utan en massa data-krångel | |
|
Någon som testat denna? Länk |
|
![]() 13.424 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yes, det är verifierat att den fungerar för enklare saker (läsa av felkoder, radera felkoder och även se vissa datavärden live). Jag köpte dock en dongle som garanterades av BMW Carly att det skulle fungera tillsammans med alla deras funktioner i deras app (men jag har helt andra objections än vad du har). Tänk dock på all funktionalitet ligger i mjukvaran (oavsett om det är en app på telefonen eller på datorn). Donglen är bara en kommunikationslänk, jämför det med en helt vanlig kabel. Donglen innehåller INGEN diagnostiseringsfunktionalitet - allt detta ligger i mjukvaran du använder. Men för dig som är ute efter lite enklare felsökning så är denna typ av plug och en enklare app (rekommenderar Torque) ett bra första steg. Men du MÅSTE förstå att du bara kan läsa av generella felkoder (så kallade OBD II koder som ser likadana ut på alla bilar). Sen har BMW massvis med interna felkoder som du inte kan läsa av med ovan nämnda utrustning. Allt BMW-specifikt junk kan du inte hantera med denna kombination - och mycket är BMW-specifikt (tex kan du inte nollställa service-intervall med denna denna dongle+Torque kombination). Det finns dock appen BMW Carly med mer avancerade funktioner, men är fortfarande lite på utvecklingsstadiet och vet ej hur bra den appen fungerar ihop med denna dongle. För det rekommenderar jag INPA. Men då är vi inne på installation på laptop, lite kablage och en inlärningströskel. Men jag har själv provat och även gett feedback på OlaO's paket (han finns här på forimet) och det paketet är enkelt att komma igång med. MEN! Du kommer att behöva läsa på, lära dig, undersöka och lägga en hel del tid för att kunna dra nytta av det. |
| Tack för utförligt svar! Kan man göra nåt mer användbart utöver enklare felsökning med Torque appen? Vilka motorvärden kan man se? | |
![]() 13.424 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du kan se generiska värden som är definerade i OBD II protokollet (exempelvis fuel trim, kylarvattentemperatur, spänning från syresensorer, varvtal med mera). Nej, Torque-appen är bara för den första initialia undersökningen för att få en uppfattning om inom vilket system det klagas över (men tänk på att OBD II endast täcker in miljörelaterade saker - så allt annat skräp om fellampor pga lutande mugghållare eller att takräcket inte fälls upp eller dragkroken inte vecklas ut täcks inte). För senare årmodeller (jag skulle nog vilja säga väldigt grovt runt 2006-2008 och uppåt) så räcker bara dessa generiska appar till att översätta en lysande lampa till en generisk felkod (och en felkod är ENDAST till att för att du ska veta var du ska BÖRJA felsöka - man är inte klar med en felsökning bara för att man läst ut en felkod - tvärtom så har du precis bara BÖRJAT felsökningen). Men du kan inte använda dessa för någon felsökning, du MÅSTE ha mer avancerade diagnostikutrustning för detta (pga att de kletat dit så massa mer avancerade funktioner i bilarna). |
|
Samma pryl som hos Kjell, men ett annat pris. Länk Använder du den så kan det behövas en tång för att få ut den igen, i vart fall i min E39 |
|
|
Tack slangen för dina trevliga ord! Min ambition är att att alla med "mitt" Inpa kit ska komma igång med programvaran så det fungerar mellan bil och dator. Där lämnar jag ingen i sticket. Jag gjorde en installation nu ikväll på en forummedlems dator via teamviewer. Inpa må vara komplext och kraftfullt men på e60, e90 0ch e87 kan man både läsa och radera alla bilens felkoder i ett svep via "Functional jobs" Man behöver inte grotta ner sig alls för att göra detta, några få knapptryck bara. Men det roliga är att jag märker att folk som verkligen inte tänk att "grotta ner sig" återkommer med avancerade frågor efter hand så att köpa något man kan utvecklas med är inte helt fel. Sen är det ju rätt skönt att inte behöva åka till BMW för så simpla (faktiskt simpla) grejer som tex registrera ett nytt batteri eller synca en startspärr ;-) Inpa:Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.