AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.069

E39 528-98 knackande ljud v.ä sida av motorn

be
78
bertman
Bmw e39 touring
Som rubriken lyder har jag fått ett knackande ljud från vänster sida av motorn sett från motorrummet.
Symptomet uppstår endast när bilen nått full arbetstemp, varvar man upp den till 3000varv och släpper gasen så hörs även ett rasslande ljud när den den går ner i varv. Går även lite oroligt på tomgång och låter som den ska dö sen tar den nya tag och går normalt på tomgången.

Bilen har varit servar enligt serviceboken, motorn har endast rullat 19000mil.
Har tyvärr ingen tillgång till felsökning just nu, har ca 5km till närmaste verkstad som jag ska försöka ta den till nu under veckan, ska kolla olja samt filter idag och säkerhetsställa att det inte finns några metallspån. Tycker inte det låter som att de skulle vara vanos, fick tips att det skulle kunna vara kamaxelgivare som ger detta symptom men det är ju svårt att säga utan felsökning.
Tips är varmt välkomna!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Lägg upp en filmsnutt så vi kan höra, ganska svårt att gissa bra annars...

___

Min bil: Länk
be
78
bertman
Bmw e39 touring
Har inte vågat startat bilen förens jag kollat oljefiltret och det fanns inte ett enda litet metallspån, skar även isär det och granska de väldigt noga.
Ska se om jag kan fixa en liten filmsnutt imorgon när jag satt dit det nya filtret!
Disa ventilen kanske det är den som låter?
be
78
bertman
Bmw e39 touring
Ska säga till om disa ventilen till verkstaden! Körde iväg den idag och den gick helt klockrent i motorn, tyckte knacket blev tystare efter kört den lite t.om. Kan iofs bero på att den inte stod inomhus nu också, ljudet försvann i ungefär 2-3 sekunder när man varva till den idag märkte vi.
Ska bli intressant och se var bilen får för diagnos nu under veckan, uppdaterar när jag vet mer!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Disa-ventilen är ett vanligt fel och då brukar det "klappra".

Den är lätt att lossa - två skruvar och lossa en elkontakt och sedan är det bara att dra den rakt ut. Är spjället löst, är det bara att byta den.
Kör inte för länge med löst spjäll, i värsta fall kan delar lossna och fara in i insuget.

Med frisk Disa-ventil, kommer motorn att gå bättre och dra mindre soppa.

Jag bytte min ventil som hade helt löst spjäll som bara rattlade utan funktion.
Bytet tar max 10 minuter i lugnt tempo och då är tiden inräknad för att ta fram och lägga tillbaka verktygen för arbetet. ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Men DISA finns ju inte på en 98? Det är ju inte TU motorn i den :(

bertman
Bmw e39 touring
Den har dubbelvanos om det är det som menas med TU, iaf enligt min BMWverkstad, är gjord ganska sent 98 så den räknas väl egentligen som en 99a :)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Från april 1998 är det dubbelvanos om produktionskoden är DP61, från juni om det är DP51. Koden kan man se om man petar in chassinumret här: Länk

Källa på det: Länk

___

Min bil: Länk
be
78
bertman
Bmw e39 touring
Japp, det är dubbelvanos enligt hemsidan :) Har ringt till verkstaden idag och dom har lyssnat på den och dom trodde inte det var något allvarligt. Har lyssnat på lite youtubeklipp och Disa-ventilen skulle kunna vara orsaken.
Dom tyckte inte det lät något metalliskt utan att det var mer ett rasslande ljud från någon plastkåpa, vilken även kan vara logiskt iomed att även plast expanderar lite när de blir mer värme. Dom skulle prova koppla ur Disa-ventilen senare idag och lyssna, inga felkoder har dom sett heller vad jag förstått.
Håller er uppdaterade och ska försöka fixa film på ljudet under veckan
Plastkåpa precis det som är disaventilen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är busenkelt att lossa DISA-ventilen, så dra dig inte för det!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
be
78
bertman
Bmw e39 touring
Jodå, åker till verkstaden nu under veckan och ska lossa på den! Vinterbilen får jobba liter övertid, det var skönt att höra iallafall att det inte var något farligt ljud som kom ifrån motorn.
be
78
bertman
Bmw e39 touring
Nej inte var det disa ventilen heller som krångla. Lät inte heller som ett mekaniskt knackande heller och tog en provtur med den och den gick helt klockrent i motorn så verkar inte vara nåt allvarligt.
Verkstaden ska ändå få ta hand om den så man kan köra utan att behöva oroa sig!
be
78
bertman
Bmw e39 touring
Är huvudet dumt får BMWn lida?!
Åkte till en verkstad som var lite mer kunnig inom BMWmotorer, hade aldrig hört något liknande ljud men bad mig att kolla stiften, som enligt serviceboken var bytt när jag köpte den (3000mil sedan) till min förvåning så satt stiften endast med handkraft.
Nu är varenda stift bytt då 5 av 6 kunde skruvas av med handkraft samt att dom såg ut som kålbitar vilket inte är så konstigt.
Nu går den ännu finare än förut och jag får sitta och skämmas lite som missat ett sådant enkelt fel!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.