|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Köpte en 130 i somras och det är nu dags att byta framdäck (backdäck kommer senare i sommar). Jag har 18" 7 fram och 18" 7.5 bak. Däcken som satt på var 205 fram och 225 bak. Däckfirman menar på att det inte är några problem att gå upp i bredd. Jag har läst att det inte är enbart fälgbredden man ska gå efter utan även vad fabrikanten har för specar för respektive däck. Stämmer detta? Om jag inte minns fel så beställde jag Michelin pilot sport 4, osäker men har mejlat dom. Tack för eventuell feedback. /Kim | |
|
är fälgarna verkligen så smala? ovanligt med så smala 18 tummare... Är fälgarna 17 tum är det däremot standardbredd. I övrigt är det lämplig bredd på däcken i förhållande till fälgarnas bredd. Jag skulle INTE rekommendera bredare. /Jonas |
|
|
Re Jonas. Jag är ganska säker på det. Däckfirman har inte svarat än. Däremot så mejlade jag Michelin och dom har max 225:or på 7.5". Funderar på att köpa en ny uppsättning bak och flytta fram 7.5". Jag har även mejlat bmw och dom rekommenderar original. Har inte tillgång till bilen just nu så vet inte vad det innebär. Någon här som kan tipsa om ett bra upplägg? Mvh Kim |
|
|
Om du har originalfälgar är det 17*7 fram och 17*7,5 bak eller om det är 18 tums fälgar 18*7,5 fram och 18*8 eller 8,5 bak beroende på fälgmodell. Har du 17tumsfälgarna skulle jag behålla standarddimensionen alternativt köpa nya fälgar. /Jonas |
|
|
Jag har 17" original som vinterfälg. Sen är det en m-sport eller nåt 18" som sommarfälg.....det var så däcken låg när jag köpte den. Kanske dom har köpt samma bredd på 18" och trott att det var rätt alt. så minns jag fel :) Tack för hjälpen Jonas, väntar nu på svar från däckfirman Mvh Kim |
|
| Jag kan nog inte bifoga bild här....annars hade kunnat visa vilka sommarfälgar jag har... | |
|
Förresten Jonas, Läst lite och det verkar skilja på "vanlig" och lci angående fälgbredd. Hur vet jag vad jag har? :) Mvh Kim |
|
|
LCI är från april-maj 2007 och framåt. Men det klart bästa är att läsa inuti fälgarna, där står all info. Jonas |
|
|
Hittade något om att utsläppet är 197 blandad så är det en lci. Såfall har jag en :) Har även börjat leta fälgar om mina skulle vara 7+7.5". Helt klart större utbud i Tyskland än här hemma, vill nämligen gärna ha samma fälg som jag har nu.....m208 doppelspeiche. Tack för all hjälp Jonas Mvh Kim |
|
|
Jag hade M208or på min 130. Dom är 7,5 tum fram och 8 eller 8,5 tum bak. Mina var dock 8 tum bak trots att jag hade en LCI, jag tror 8,5 tum kom med årsmodell -08 (min bil var tillverkad 2007-06) Mina fälgar hade dock några mindre märke plus att jag ville ha 8,5 tums fälgar bak, så jag köpte nya BMW original Performance 313 fälgar (7,5+8,5*18). Dessa skoddes med 225/40 fram och 255/35 bak vilket blev väldigt bra. 197g = LCI, det är korrekt. /Jonas |
|
|
Tack för feedbacken Jonas. Har hittat fälgar i Tyskland, väntar på svar från både säljaren och Michelin. Hade egentligen inte planerat att köpa nya fälgar men nu blir det nog så, dessutom är dom jag har i rätt dåligt skick. Mvh Kim |
|
|
lycka till. /Jonas |
|
|
Fick äntligen svar, 7" + 8"....så som du sa....👍 Fick även svar från Michelin: Hej 205/45 R 18 kan läggas på 6,5 till 7,5" fälg 215/40 R 18 på 7 till 8,5" 225/40 R 18 på 7,5 till 9" 245/35 R 18 på 8 till 9,5" Det är ETRTO-data så det gäller alla fabrikat. Kollade på deras hemsida, både 235 o 245/18 är 40 höga på ps4 😒 Vet inte hur pass det påverkar dock. Mvh Kim |
|
|
Även om det är utanför ramen så går det nog att smälla på 255/35 på 8-tums bakfälgar. Men du menar väl att framfälgen är 7,5? Inte 7? Ett smart alternativ och bäst rent körmässigt är i såna fall 225/40 runt om. 205/45-18... finns det däck av vettig modell i denna dimension? /Jonas |
|
|
Ja förlåt självklart 7.5" ☺ Tveksam om jag ens vill trycka på 245, rädd att det ska bli för ballong-aktigt. Vad gäller 205/45-18 så har jag ingen aning, kan inte så mycket om prestanda grejer till bilar. Har kört en Corrolla tidigare 😛 Michelin har 205/40-18 på Super sport men du måste kanske ha 40 profil?Vet inte heller hur det däcket är. Anledningen att jag valde Ps4 var för att däckfirman rekommenderade det, bra prestanda och ändå skulle det vara bra på våt vägbanan... Mvh Kim |
|
|
Om du vill så hör med dom, dom kan kanske tipsa om något. Gt Kävlinge 046-736160 |
|
|
Om någon nu skulle vara intresserad, Fick svar från Michelin.... PS4 245/34-18 kommer nog inte förrän nästa år 😒 Mvh Kim |
|
|
Uhm... ska du köra 225/40 runt om då? Eller leta nya fälgar? /Jonas |
|
|
Eftersom jag redan beställt 215/40 fram och dom är påkrängda vet jag inte riktigt hur pass jag kan be om andra däck. Jag har mejlat däckfirman igen, högsäsong nu så det kan dröja några dagar innan dom svarar. Ett alternativ är kanske att ha ett annat däck bak. Skulle aldrig klyddat utan fortsatt med 205 fram och 225 bak....nu får jag äta upp att jag ville ha bredare däck..... Ett annat alternativ är ju att köpa nya fälgar....men då blir det ju 215 fram och 255 bak om jag inte får byta framdäcken.....ugghh....blir trött, för många parametrar 😀 Mvh Kim |
|
|
Kan du inte byta märke/modell på däck? Däckfirman borde väl utan problem kunna kränga av 215-däcken och sälja till nån annan. Dom borde väl aldrig krängt på 215-däcken förens dom fått besked om 245-däcken... konstigt agerande av däckfirman. Jag tycker du ska välja nåt annat däck som finns i 215/40 och 245/35. Finns flera bra modeller från Hankook t.ex. Med vänlig hälsning Jonas |
|
|
Dom kan kanske sälja dom till någon, vet ej då jag aldrig varit i en sån här sits förut. Anledningen till att dom redan är på är att det inte är dags för bakdäck än så har inte tittat på det än....det gjorde jag nu när jag började forska i det lite. Kanske får kolla upp Hankook, men ville gärna fått prova PS4 😔 Är det Hankook ventus s1 du tänker på då? Kollade lite på nätet, fanns även något från Pirelli....fanns rätt många faktiskt, konstigt att dom inte släppt dimensionen på PS4. Viktigt för mig är ett prestanda däck som funkar bra vid våt väglag vilket vi tyvärr har mycket av på den svenska sommaren. Såg i ett annat inlägg att du köpt PS4. Har du fått på dom och kört lite? 225/40-18 och 255/35-18 på 7.5"/8.5" om jag inte minns fel? Mvh Kim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.