|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
@broms-slangen pluggen du skruvade dit på slangen skulle jag oxå behöva. Var kan jag få tag på sådana ? |
|
| Lätt trycksätta behållaren? Ursäkta min okunskap :-( Men hur funkar det om en person pumpar bromsen hur går man tillväga? Alltså pumparna man lätt på bromsen några gånger sedan stänger nippeln. Sedan gör om samma procedur till det inte kommer luft. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag köpte en bromsrörsnippelskarv på Biltema (på mina modeller har det alltid varit M10x1.00 gänga så därför har denna med art.nr 664-87 passat) - men är inte 100% säker på gängdimensionen på din modell Länk Sen täppte jag till ena halvan, tror jag fyllde den med kemisk metall eller liknande. Därefter stansade jag ut en cirkel av gummi/tätningsmaterial jag hade liggandes och petade ned i botten (det ska täta mot den öppna änden av bromsslangen). Ja, att manuellt pumpa med bromsen är ju en mycket säkert och effektiv metod som använts sen urminnes tider. Går till som så att du har en person i bilen som pumpar upp trycket med bromspedalen och håller den nedtryckt. Den andra personen öppnar luftnippeln en kort stund och släpper ut en del luft/bromsvätska och stänger nippeln (han får inte ha denna öppen för länge så att bromspedalen går i botten). Sen börjar man om, dvs örsta personen pumpar upp trycket med bromspedalen igen och håller nedtryckt och så vidare... |
|
Om jag köper en sådan:Länk Kan man då bara öppna nippeln o låta det flöda tills det inte kommer luft. Utan att stänga nippeln då och då? Alltså man förlorar inte trycket i pedalen? |
|
Den typen av bromsluftare fungerar som så att du monterar dit slang/behållare på luftnippen och sedan öppnar du luftnippeln. Därefter trycker du ned handtaget som med hjälp av tryckluft (det är ett tryckluftsdrivet verktyg så du behöver en kompressor) skapar ett vakuum som drar ut bromsvätska/luft ur systemet ut via luftnippeln. Har personligen aldrig gillat dessa riktigt - se alla mina anledningar i tidigare inlägg. |
| Ok trodde man pumpa upp trycket själv på den eftersom man ser ingen anslutning för kompressor. Kanske sitter på baksidan av avtryckaren? Denna har ju anslutning och det står också tydligt detta:Länk | |
Jo, det ska sitta en gänganslutning i handtaget där man skruvar dit lämplig R1/4" snabbkoppling. Den andra du länkade till dvs Länk har jag själv - men den står mest och samlar damm... |
| Ok då e det handdriven vakuum pump som gäller då. O det hittar jag inget bara en på Biltema för 700:-. Finns i USA för en spottstyver. O verkar vara en del som använder sådana. | |
| Tjena! Fy fan har haft isär bägge bromsarna fram idag. Gjort rent fettat in ytor och fettade in kolvarna lite o damasken. 2,5 tim jobb. Dom var rätt tröga att få tillbaka kolvarna fram. Gjorde proceduren fem gånger. Pumpa ut skruva in med bromsoksverktyg som var en jävla trögt verktyg. Blev säkert lite skit med fettet på kolven o på damasken. Men det blir säkert bra. Skivorna blir varma fortfarande. Men kände på brorsan -11 320d nästan samma värme. Lite mindre varma bak bara. Det lustiga va att när jag satt tillbaka allt. Så testa jag rulla däckena för hand. Ena framhjulet rull nått enormt lätt. Ville inte stanna :-) andra hjulet lite segare. Alla hjul förutom det som rullade lätt hörde man att klossarna eller något låg an lite. Lätt skrapande ljud. Tillägas ska att kolvarna fram var tillbaka tryckta. Alltså inget tryck när jag snurra fram. Bak snurra dom inte lika lätt långt ifrån. Men det kanske e naturligt? Orkade aldrig fixa med höger bakhjul idag. Har ryggproblem och utmattnings diagnos. Så e jävligt stolt att jag palla. | |
Det är bra jobbat! Det bästa är såklart att ta itu bromsoken helt och hållet och inspektera både kolv och cylinder - därefter ta beslut om de är värda att renovera eller inte. Anledningen varför bromsokskolvar går trögt (eller läcker) är att kolven eller cylindern (eller båda) har börjat rosta. Extra känsligt är kolven med dess kromyta, när den börjat att angrips finns ingen återvändo - det blir bara värre och värre och finns ingenting som hjälper. När det väl börjat rosta inuti ett bromsok finns ingen återvändo, det kommer bara att bli värre och värre (oavsett hur mycket man motionerar och smörjer). Här är ett bromsok fullt demonterat Länk Här håller jag på att demontera ett bromsok, kolla hur angripet kromytan på kolven är (detta bromsok fick jag kassera) Länk *** En sak som är MYCKET viktig att tänka är *** att aldrig någonsin fetta in bromsokskolvar och damasker med vanligt fett. Alla vanliga fetter (alltifrån 5-56 till vanligt fett) är oljebaserat och angriper gummit. Man ska använda ett speciellt fett som inte är oljebaserat. Brukar alltid använda ATE Bremscylinder-Paste. Köpte en tub för 10 år sedan, den är fortfarande halvfull. Länk Förut så fettade jag även in glidpinnarna till bromsoket (använda samma fett som ovan) men har faktiskt slutat med det. Märkte att det aldrig någonsin kärvade eller hade problem att röra sig kring dessa glidpinnar (med eller utan fett) - märkte även att fettet ibland drog till sig mer smuts och höll fast det. Enda jag gör numera är att ta P800/P1200 sandpapper och lite WD-40 och slipar rent glidpinnarna avslutar med att rengöra dem med bromsrengöring. Du ska prova att först rulla hjulet med handen. Det ska så klart rulla lätt. Sen ska du applicera bromsen och sedan släppa bromsen. Prova sedan att rulla hjulet igen. Kan vara lite motstånd första varvet men sen ska du kunna rulla det för hand. Om du inte ens kan rubba hjulet efter att du applicerat bromsarna så har du något problem. |
|
Intressant att ATE 180 grams tub kostar typ 100 kr i denna Länk när Biltema tar 30 kr, för 6 gram :D Länk Ocker Biltema :D! Drivhjulen kommer alltid att rulla "trögt", typ ett halvt till ett varv. Det beror på att differential/växellåda "snurrar med". |
|
| Bmwslangen:Tack! Jag använde bräkelub på tub till allt smörj,glidytorna etc. Kolvarna gled ut hur fint som helst men som sagt var sega att skruva in. Får se hur det artar sig. Men som sagt kände på brorsans skivor -11 320d vi körde samma sträcka bakom varandra hem från Bds hallen. Skivorna på hans o mina var nästan jämnvarma. Skivor blir ju ordentligt varma vid körning med en del inbromsningar. Vågade inte bromsa ut kolven så mycket då ju damasken följer med. Var orolig för att skada denna. Så jag såg ju inte om kolven var rostig längre in. Den var ju rostig längst ut. Men det vore väll konstigt om den inte var efter 15k mil snart 7år. | |
| Dawwe:Jo jag tänkte det med angående bakhjulen. Jag hade ju även automaten i P läge om det nu spelar roll? Sen var ju bromsen kolvarna inte intryckta bak :-) | |
Angående att trycka in kolvar så kan missta sig mellan att det går trögt och att man vill skruva in dem snabbt (då kommer man att känna motstånd). Om man skruvar in sakta med nedanstående typ av bromskolvsverktyg (eller trycker sakta med en vanlig polygrip) så känner man väldigt lite motstånd. Länk Men försöker man "skynda på" bromskolven och pressa in den på någon sekund - då kommer det att kännas förbannat trögt. Nu är det svårt att avgöra såhär via tangentbordet, men det låter som dina bromsar är i normalt skick med avseende på 15 000 mil / 7 år - ser inga direkta tecken på att det skulle vara några problem med frambromsarna. @gaspo : Nu blev jag nyfiken, vad tusan är "Bräkelub"? Har inte hört talas om det. |
| Bmwslangen: Tillägas ska att det var ett uselt Bromsoksverktyg dom jag inhandla på Jula idag. Det var trögt bara att skruva verktyget :-) Köp inte julas det kostade 249:- också. Biltemas motsvarande 150:- | |
@gaspo : Jag gissar på att du menar Jula art.nr 613000? Länk Vidare gissar jag på att du menar Biltema art.nr 19287? Länk Artikelnummer is king! :-) Kan bara ge feedback på Biltema 19287 och det har fungerat felfritt i över 10 år nu (ibland känns den där pinnen lite liten men det är en petitess). @gaspo : Men vad är "Bräkelub"? Har inte hört talas om det. |
|
Jag har båda verktygen och måste nog säga att Jula-verktyget håller betydligt bättre kvalitet än Biltemas. Anledningen till att jag köpte Jula-verktyget var att jag tyckte Biltemaverktyget (som jag redan hade) var för vekt och rackligt. Fetta in gängorna och glidytorna med lite fett, så löper verktyget mycket lättare! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bräkelub:Länk | |
| Johan:Jag kanske fick ett måndags ex. För det var trögt o skruva. Men som du skrev får fätta olja in gängorna på det nästa gång. Tyckte dock att gängorna var lite inoljat när jag packa upp det. Iaf det gick trögt säkert måndags ex jag köpte :-) | |
| Det enda med bräkelub på tub e att fettet e enorm tjockt o lite kladdigt. Men mycket användbart till diverse saker. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.