AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.120

Byta bromsok E91?

Sida 1 av 3
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hej tänkte ge mig på att byta bromsok bak själv imorgon. Bilen är en E91 320d -09. Har kollat en del videos på folk som bytt ok på diverse bilar o man verkar klara av detta själv. Är hyfsat händig men aldrig bytt ok. Tips mottages gärna. När man lossat bromsslangen kommer det då komma mängder med bromsvätska? Sedan när man luftar kan man använda denna:Länk ?

När man luftar ska man pumpa några gånger så det kommer vätska o se om det kommer luftbubblor? Sedan stänga nippeln. Sedan öppna nippeln o pumpa några gånger till o stänga nippeln. O fortsätta tills det inte kommer bubblor.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag brukar kila bromspedalen i botten för att slippa spill. Bättre än att klämma gamla torra slangar.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ok men blir det inte ett jävla tryck då så det sprutar ut:-)?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sitter slangen fast med clips eller e den skruvad? Nån som vet?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kul va på BDS här i Gbg köpte oket. Enda stället i hela stan som hade det hemma. Kommer hem lossar gummipluppen till gängorna där bromsslangen ska sitta. Vad tror ni jag ser? Jo ett stort jack ner som förstört gängorna. Detta på ett nytt ok. Va glad man blir :-(
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ingen som sitter på ett höger bromsok bak till E91 i Gbg med omnejd? :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Man brukar inte trycka ned bromspedalen hela vägen. Hela syftet med denna övning är att låta kolven i bromshuvudcylindern röra sig någon millimeter så att den täcker hålet upp till bromsvätskebehållaren - på så sätt kan inte bromsvätska rinna ner från reservoaren, genom BMC (brake master cylinder), genom slangar och rör och ut genom den bromsslang du nyss lossade.

Man ska alltså bara trycka ned bromspedalen toklite, det räcker med det. Och gör man detta så byggs inte något tryck upp, som nämndes så är själva syftet med denna övning att täppa till brake fluid supply port i BMC så att man inte dränerar bromsvätskebehållaren.

Tryck bara ned bromspedalen en väldigt liten bit, det räcker (se förklaring ovan).

När det gäller luftning så har jag provat massa olika metoder, men det är alltid en som ALLTID fungerat. Det är när jag med LÄTT tryck trycksätter bromsvätskebehållaren. För detta använder jag mig av Motive Products Brake Pressure Bleeder
Länk

Fast jag använder faktiskt aldrig reservoaren, så den är lite overkill. Jag brukar toppa upp behållaren, trycksätta, lufta bromsar - done. Ibland behöver jag lossa och toppa upp behållaren igen, men det går snabbt och enkelt.

Nu har jag inte använt denna metod särskilt mycket på heldränerade system som har ABS/DSC/TNT/DDT/DDR/USSR för då kan man behöva använda mer avancerade rutiner via INPA och dylikt (finns andra trådar där detta diskuteras). Har mestadels använt detta när jag demonterat en komponent och behöver få ut viss luft i sluttarmen av ett system.

Fast nu senast använde jag denna till att fylla på och lufta ett helt torrt system (dragit om hela bromssystemet och bytt ut samtliga bromskomponenter) på min E30 323i. Och det fungerade hur enkelt som helst. Fast å andra sidan så finns inte en ABS på denna som tur väl är.

Tänk på en sak, du kan komma att behöva lossa bromsslangen där den sitter fast i chassit (dvs skarven mellan bromsrör och bromsslang). Och det kan vara en b***h att få loss utan att dra sönder något.
Det är ju inte säkert att ditt nya bromsok är gängat på exakt samma sätt, vilket kan resultera i att bromsslangen bottnar ut kanske 180 grader ifrån vad ditt förra bromsok hade - vilket reuslterar i att bromsslangen nu är 180 grader vriden - vilket är ett big no-no.

Tänk på en sak till, har du elektrisk handbroms på din?

@gaspo : Vad menar du med om bromsslangen sitter fast med clips eller är skruvad? Vad menar du med sitter fast.

Tråkigt att höra om bromsoket. Förvånar mig dock inte. Själv köpte jag ett utbytesbromsok där de slarvat och inte satt dit den skyddande gummidamasken riktigt. "Vanligt" folk hade inte sett detta utan bara monterat bromsoket - vilket skulle resulterat i att det bromsoket skulle kärvat och havererat inom 2 år. Nu kunde jag fixa det själv och använt det i 8 år utan minsta problem.

Brukar alltid köpa så mycket jag kan i god tid i förväg och inspektera och gå igenom så allt stämmer och man har allt - just för att minimera risken för överraskningar (går aldrig att eliminera helt men man behöver oftast inte göra dessa "sub-optimala" panikinköpen iallafall).
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Shit detta var verkligen overkill för mig. Som sagt sett några klipp på youtube iofs ingen E90/91 där dom bytt ok. Det verkar ju inte så svårt? Luftningen har dom använt en sådan som jag länkat till. Alltså pumpat på bromsen luftat genom vanliga nippeln o kollat efter bubblor. Men nu när du skrev allt så vågar jag mig fan inte på detta.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Det där med sitter fast glöm det :-)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Trodde man gjorde som han gör i denna video:

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Allt ser lätt ut på Tuben - för vem lägger upp ens egna misslyckanden? :-)

Jag försöker ofta agera motpol så att säga. Allt så ser enkelt ut i ett redigerat videoklipp och ofta är det erfarna personer som gjort det här många gånger på exakt samma modell. Då tror alla att det där fixar jag med min skiftnyckel och en flaska Yes :-)

Men ibland är verkligheten en annan.

Eller som den såg ut när jag skulle göra precis som du på min Volvo för ett tag sedan, skulle byta bromsok. Hade köpt begagnat och renoverat ett bromsok o förväg. Insåg snabbt att kopplingen mellan bromsrör och bromsslang var fastrostade, dessutom hade någon halv om halvt rundat av skruven. Jag hade tur så att bromsslangen inte blev för vriden (kom ändåså ca 15 grader snett än vad dess optimala placering - men det är såpass lite att det inte var några problem).

Skulle lufta ut gammal bromsvätska ur resten av systemet. Kommer till där fram. Var är luftnippeln!?! Då hade luftnippeln dragits av jämnt längs med bromsoket. På båda bromsok fram!!! Någon har varit här innan tydligen... Utan erfarenhet hur man lossar dessa... Suck, var ju bara att släcka lampan och inse att jag aldrig kommer att lufta bromsoken fram (blir det aktuellt är det lika bra att köpa nya för de kommer att vara skadade inuti ändåså av all murken bromsvätska).

Jag försöker bara "varna" eller kanske mer korrekt måla upp hur verkligheten ser inte, inte Matrix som ofta visas :-)

Men i de flesta fall går det utan några problem.

Tricket är att veta när man ska avbryta om man stöter på problem.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09

Det e bra att du varnar! Men kan man inte göra som han i länken?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående videon.

Tänk på att du antagligen har ATE-systemet (det ser lite annorlunda ut och man lossar lite andra skruvar - men ingen större skillnad).

Här har du ATE-systemet
Länk

Här har du Lucas/Girling-systemet (som är i videon)
Länk

Hans bromsok sitter med banjo-skruv. Det ggr inte dina, du skruvar in bromsslangen direkt i dina bromsok.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, en liten notering till - värt att vara medveten om.

Om det är höger bak så bör det sitta en slitagesensor (brukar alltid vara vänster fram och höger bak).

Eftersom du måste ta loss beläggen så var försiktig med sensorn, försöker man lossa den från bromsbelägget brukar de gå sönder.

Då behöver du isåfall lossa den från kontakten, som brukar sitta gömd under inner fender liner och är väl en halvmeter och sitter fast på en-två ställen. Då trär du hela slitagesensorns kablage och kontakt genom bromsoket öppning och på så sätt slipper du lossa slitagesensorn från bromsbelägget.

Jo, förtyligande kring elektrisk handbroms. Har du det så kan du inte bara trycka tillbaka bromsokskolven som vanligt. Det behövs dator och datorporgram och inkoppling till bilen som skickar styrsignal till den elektriska handbromsen att släppa helt. Men det går även att skruva tillbaka den manuellt, men du måste lossa några skruvar och skyddskåpa och något annat för att göra detta - ingen big deal men man måste veta att det är så man gör det (inte uppenbart hur man gör det om man bara tittar på bromsoket).

Såhär brukar det se ut. Bromsslangen är ihopskruvad med bromsröret någonstans på chassisidan ( idet här exemplet bakom bromsskölden). Sen ser du att bromsslangen har gängor i andra änden, denna änden skruvar man in i bromsoket.
Länk

Jag vill inte avskräcka någon, det mesta av det här är enklare typ av mek. Men det är alltid mer prylar och delar som ska lossas och saker som kan gå fel än vad man ofta får uppfattningen av :-)

Jag tror alla som mekar mycket vet vad jag pratar om. I de flesta fall är det inga problem, det rinner på bra och de som mekar en del vet om alla vanliga fällor och risker - men det uppstår alltid någon hake eller problem som man inte räknat med.

Exempelvis när jag skulle göra ett enklare bromsjobb fram. Byta bromsbelägg - tokenkelt eller hur? Nja... Visade sig att bromsskivan var nedsliten långt under minimalt, dessutom ojämnt sliten (en sida mer än den andra). Visade sig snabbt att bromsoket inte rörde sig som det skulle.... Då hade en glidpinnen rostat fast något så grymt i bromsokshållaren. Så ny bromsskiva fick inhandlas omedelbart. Prisförslag på bromsokshållare hos Mercedes togs fram, och det var inget alternativ. Så jakt på begagnad fick påbörjar omedelbart (och det visade sig att den inte var vanlig)...
Så det enkla bromsbeläggbytet på 2 timmar slutade med byte av bromsskiva, bromsokshållare, renoveringssats för glidpinnar och 5 dagar istället för två timmar.
Att lufta modernare bilar med ABS/Antisladd/Whatever är inte busenkelt alla gånger, vilket jag kommer få erfara snart misstänker jag då jag skall lufta en bil där systemet är princip helt tomt, bilen har ABS/DSC. Grundtipset för ett smidigt enkelt byte är att man "provdemonterar" (lossar o känner att sakerna går att få loss enkelt), att allt ser bra ut o funkar som tänkt, och att man har alla verktyg som behövs. Är man osäker på bromsskivans skick, så mäter man tjockleken med skjutmått. 1.6mm slitage brukar vara gränsen enligt BMW, tex 32mm tjocka skivor är "slut" vid 30.4mm (enligt BMW!), men jag säger att man kan köra de ner mot 28mm utan fara, men de bör svarvas om vid den gräns som BMW anser de vara utslitna...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tack för svar. Har inte elektrisk handbroms. Jo jag såg också att det var annan typ av slang till oket på videon. Vet att den ska skruvas in slangen. Sedan slitagesensorn vet jag mycket väl om vart änden sitter. Bytt på skivor fram o bak för c:a 6k mil sedan. Så fick lite erfarenhet då :-)

Tänkte mer på luftningen den kan man väll göra som i videon?
Ang luftning av abs/dsc-system:

Länk

(Har ännu inte hunnit utforska om INPA funkar.)

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra approach från Dawwe, är i linje med det jag nämnde om att veta när man ska ge upp (dvs om något inte lossnar eller går som det är tänkt med rimlig insats så bör man fundera på om man ska avbryta eller gå vidare).

Kort detalj kring bromsskivornas minimitjocklek, det är egentligen bromstillverkaren som sätter dessa gränser.

Du kan ta dig en titt i Brembos onlinekatalog för att få siffror.

På dina 300x20 mm bromsskivor bak så uppges minimigränsen till 18.4 mm (dvs 1.6 mm slitage precis som Dawwe nämnde).

Ok! Men då har du ändåså en del erfarenhet redan, gaspo. Då borde inte mycket vara nytt för dig.
Enda du isåfall ska vara lite uppmärksam på är just att få bromsslangen rätt vriden och lufta. Samt luftningen.

Men för att underlätta luftning, låt inte bromsvätska rinna ut ända från BMC ned till dit ok. Jag tog en bromsslangskarvhylsa från Biltema och tätade den och använder den och skruvar på bromsslangen (ska försöka hitta bild på det). På så sätt kommer det minimalt med luft in i systemet och att lufta bromsarna blir som en breeze.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, här i bakgrunden kan ni skymta pluggen jag skruvat dit på bromsslangen för att hindra att det rinner ut bromsvätska (smidigt som fasiken)
Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Skivorna är hur fina som helst inte nerslitna alls. Ingen kant alldeles släta rakt över. Angående luftningen. Om man använder denna:Länk e det bara o öppna ventilen då o låta det flöda tills det inte kommer bubblor? Alltså man slipper bromsa. Om man använder en vanlig:Länk hur går man tillväga då?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har haft lite problem med dessa som suger ut luft (antingen om det är tryckluftsdrivet eller manuellt) - vissa modeller är det svårt att få tätt (dvs du suger in luft utifrån) och dessutom svårt att se luftbubblorna då en modell inte har egenomskinlig slang. Vissa verkar inte fungera alls särskilt effektivt. Och är det inte 100% tätt så kommer du alltid att se bubblor och har inte en chans att avgöra om det är luft inifrån eller utifrån som orsakar det.

Pga av alla dessa olika anledningar så är metoden att lätt trycksätta bromsvätskebehållaren och sedan sätta en genomskinlig slang på luftnippeln helt överlägsen för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.