|
|
|
|---|---|
|
Länk | |
|
Vad vill du ha hjälp med? /Anders |
|
| skulle man satsa på en svensksåld bil eller importerad ,vad är nackdelen | |
|
Personligen spelar det mig ingen roll. Har importerat två BMW, och de har varit i bättre skick än de svensksålda alternativen jag kollat på. Salt på vintervägar är ett värre bekymmer för svensksålda bilar. Det är mer besvärligt att kolla upp historiken på importbilar. Man ringer t.ex. inte lika gärna tidigare ägare (vet inte hur många begagnatköpare som gör det med svensksålda bilar heller, förmodligen inte många). Större handlare tar i stort sett aldrig en importbil i inbyte. De säger att det beror på att de inte kan kolla historiken, men i själva verket beror det förmodligen bara på att de inte vill att man skall importera bilar. De förlorar ju på det. |
|
Verdi |
Det absolut viktigaste med en import är att i förväg kolla upp vad försäkringspremien blir. Tror BMW Originalförsäkring skulle ha 15 tusen per år på min nyköpte 330d. Jag ifrågasatte varför. Då mumlade nåt om historiken och att de inte kunde kolla upp alla uppgifter på den. Jag påpekade att den var helt ny och identisk med svensksålda. Det hjälpte inte. Länsförsäkringar tog på sig den för under 10 tkr per år sen. Det kändes mer ok. Så det går att hitta ok försäkringar men man får kanske leta runt mer. Sen får man vara beredd på att den blir lite svårare att bli av med. Många handlare tar inte in den öht och de som gör det betalar uselt för dem. Och många privatpersoner tappar också intresset när de förstår att det är en import. Det faller bort många potentiella köpare helt enkelt. Det blir självuppfyllande på nåt sätt. Flera som har ringt på mina bilar har sagt saker som "ja, jag har ju personligen inga problem med att den är importerad men jag är oroad över att det ska bli svårt att sälja den". Det är liksom oron i sig som är problemet. Så ska du importera så se till att bilen är MINST 10% billigare än i Sverige. Om det nu inte är så att du inte kan hitta nåt alls i Sverige. Ju ovanligare bil desto mindre blir "straffet" för att den är importerad. |
|
Hej, Snarare än frågan om import eller inte, ger mig floran av sydsvenska bilhandlare dåliga vibbar. "Vellinge bilcenter" är ett fasadnamn för Näsets bilcenter i Vellinge AB. Det kan säkert vara oskyldigt, men just i Vellinge - Höllviken verkar bilhandel vara något slags sport, där företag kommer och går på nästan löpande band. Ungefär som om idén smittar mellan grannar. "Jättegoa stålar, lätt som en plätt!" Min bil kommer från området, men firman bodde inte länge kvar på samma ställe, utan efter kort tid fanns den i Malmö. Samma firmanamn, men med annan ansvarig. Min bil visade sig dessbättre vara i ett gott grundskick (ren tur, egentligen) så medföljande (givetvis odeklarerade) fel kunde jag gott leva med. Men om större garantifel hade inträffat? /Lennart |
|
| har nån kollat bmw i tsykland såå deras hemsida jag har kollat på en 740d 2013 års model har gott 6000 ts mil kostar runt 400 ,450 ts kr här i sverige billigaste ligger på runt 550 -600 ts kr helt sjuk så mycket pris skillnad kan det inte vara sant, | |
|
Jag köpte en 740d 2013 som var en 2010 (en ägare). Jag köpte hos en återförsäljare som var ägd av BMW själva. Mycket mer utrustning än på de svenska bilar jag såg samt helt annat serviceerbjudande. Jag fick 3 års fri service eller 20000 mil, gäller i hela världen. (är inlagt på nyckeln å det kommer upp så fort jag servar den). Jag vill minnas att motsvarande erbjudande i Sverige var ett år eller 5000 mil. Priserna var klart lägre i Tyskland än i Sverige. Jag tyckte det var busenkelt att importera den själv, handlaren fixade alla papper och en ganska kul upplevelse. |
|
|
hur mycekt har du betalat för bilen |
|
| ca 370000 färdig i Sverige. Då hade den gått 6400 mil. | |
|
ok,hur mycket betalar du för försäkringen |
|
| Jag har LF och betalar drygt 8200 helår / helförsäkrad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.