AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.046

Hjälp att tolka protokoll för hjulinställning som nog blev fel

wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Jag lämnade in bilen för hjulinställning i onsdags och efter det drar den kraftigt åt höger. Innan det märktes ingenting. Anledningen till att jag lämnade in den var att jag hade bytt "allting" i framvagnen och att ratten stod lite snett åt vänster (vilket den gjort sen jag köpte bilen förra året. Ville veta att det är ok innan byte till sommardäck.

Jag kommer inte riktigt överens med protokollet och behöver lite hjälp att tolka det. Det står att bilen är fyrhjulsdriven med sportchassi, men den är tvåhjulsdriven och har inte sportchassi, spelar det någon roll för resultatet?

I kolumnen till höger, "slutmätning", borde det inte vara mer grönt där? Det saknas dessutom värden på två rader, bara ett "OK!", vilket känns så där, jag vill ju se att de röda siffrorna blivit gröna...

Protokollet finns på länken nedan.
Länk

/wmt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ärligt talat känns det som de inte har ändrat någonting i hjulinställningen!

Det borde vara bättre värden generellt i slutmätningen än första dito...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Ja, det är min känsla också, känns bra att inte bara jag tror det. Lite extra synd då det är den enda verkstad som jag litar på när det gäller hjulinställning :) Men vi får se, de fixar nog till det.

Tackar!

/wmt
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Sa du till dom att du ska köra Indy 500 medurs? Perfekt setup för det iaf :)
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
haha Nä, men nu har jag iaf en bil som kör medurs av själv så jag kan om jag vill!

/wmt
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Nä de har ju struntat i att röra bakvagnen helt och hållet. Känns ju seriöst :)

Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
De har ju mer eller mindre erkänt svart på vitt att de inte gjort något alls med bilen, som Johan B säger.
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Jo så är det, de hade bilen inne en gång till och det första de sa när jag hämtade den är att den är likadan...

Men det hade det goda med sig att jag var tvungen att sätta mig in i problemet och då var det lätt att googla fram att man ska skaffa ställskruvar för camber och caster. Det viktigaste är att Caster ska skruvas ner på vänster och upp på höger så skillnaden blir minst en halv grad för den ska sluta dra höger.

Skruv är beställda och sen ska jag vara med vid nästa hjulinställning och se till så det blir rätt. Tycker ändå att en MB auktoriserad verkstad med tanke på hur vanligt detta problem är borde veta om det.

/wmt
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Varför är höjden bak 20mm fel? Det påverkar ju värdena!
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Du menar fram? Jag påpekade det och fick svaret att det spelar ingen roll. Undrar varför det är två höjdvärden?

Jag ska i alla fall mäta upp bilen och se till så allt är korrekt till nästa gång, och även ta med MB's instruktion hur det ska göras, där höjdjustering är en viktig del...

/wmt
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ah ja.
Hjulinställning får/ska ej göras om bilen har fel höjd då det påverkar värdena!!

Det brukar stå som nr1, iaf i BMWs dokumentation, att kolla och åtgärda det först.
Ett sätt att få frl höjd är förstås att ha fel grunddata (hos BMW beror det på 2wd/4wd, m-sport och "taskig väg paket" och mäts mellan hjulcentrum och skärm).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.