AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
933

Bör jag byta länkarmsbussningar? E46 -05

Jag hade min bil på service för några veckor sen och där sa dom att det kan vara värt att byta länkarmsbussningarna fram om jag tänkte ha kvar bilen något år, alltså det lät inte som att det är så bråttom.
Jag lämnade in bilen för besiktning och tänkte att om dom säger något så får jag väll göra det men dom la det inte ens som en anmärkning "bra att veta". Då tänker jag mig att jag inte kommer göra det iår iallafall. Men dom anmärkte på bromsrören så jag lämnade in bilen på en annan verkstad för att byta bromsrören och dom tog den också till ombesiktning, när bilen är klar hör dom av sig och sägen att jag bör byta länkarmsbussningarna och att besiktningen har missat att dom är dåliga.

Finns det något sätt för mig att själv avgöra om dom behöver bytas ut? Jag har inte använt någon sv verkstäderna tidigare så jag har svårt att avgöra vem jag ska lyssna på och skulle behöva lite vägledning av någon BMW kunnig :)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej malinb,

I ditt fall är det alltså två från varandra oberoende verkstäder som uppmärksammat att bussningarna börjar bli dåliga. Även om verkstäder naturligtvis är intresserade av att få in jobb/tjäna pengar, så finns det anledning att anta att de faktiskt behöver bytas eftersom två firmor efter provkörning kommer fram till samma sak.

Det är inte speciellt svårt att känna om en bil har glapp i bussningarna så på så sätt är det ju trevligt och uppmärksamt av verkstäderna att säga till om det. Men det är inte heller så att trötta bussningar får bilen att rasa ihop eller bli direkt trafikfarlig. Därför är det inte säkert att en halv-jäktad besiktningsman primärt fäster stor vikt vid detta. Man testar din bil för allvarligare saker på rampen, generella/större glapp i hjullager, styrstag, eventuella fjäderbrott etc - saker som är viktigare ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Trötta länkarmsbussningar är beroende på miltal ganska vanligt på många bilar, och på E46'an är det direkt vanligt skulle jag säga. Felet brukar som du förstår smyga sig på och man känner det tillslut tydligare och tydligare. Du kan känna det som att det börjar slamra mer än normalt i framvagnen, det känns lite klonkigt i ratten när du går över dåligheter i vägbanan. Det låter och klonkar från små gropar och framförallt skarvar i asfalt/vägbana. Du känner det helt enkelt. Och hör det.

Det effektivaste testet är nog dock att rulla framåt i blott ett par kilometer i timmen, och trampa till lite kvickt på bromsen - det liksom "hugger" kort i ratt/broms. Själva hugget indikerar ett glapp i framförallt längsled. Länkarmarnas ändar som sitter instuckna i bussningar (av plasst) har helt enkelt för mycket spelrum och ger en slapp känsla.

Här har du en bild på länkarmarna till en vanlig 320i 04'a t.ex Länk Du kan se komponenterna B där länkarmarna sitter instuckna i bussningar.

Prova/lyssna/bromsa dig fram lite grann, och avgör hur akut det känns. Men det är inget ovanligt fel och det kan som sagt vara läge att få det åtgärdat så får din BMW en trevligare gång sen. Lycka till.

/Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått med de bärarmar den har nu?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Min E46 jag hade började dra åt höger vid inbromsning när de bussningarna var dåliga, ytterst otrevligt. Byt så slipper du otrevliga överraskningar.

// Jonas

st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
På min 323Ci modellår 2000 har bussningarna till länkarmarna fram bytts vid 10000mil 2005-2008 (osäker på året) på BMW verkstad och vid 16500mil 2012 av mig själv. Själva länkarmarna med kulleder osv verkar fortfarande vara i bra skick vid 19400mil 2016.
Okej tack för bra och snabba svar. Då ska jag ta och byta dom men jag väntar nog till jag har tillgång till verkstad själv så jag inte behöver lämna in den igen :)

Jag vet inte hur länge den har haft nuvarande bärarmar jag har bara haft den sen augusti förra året.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.