AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.301

BMW E46. Sprayfärg i lacken på motorhuven! Hur får jag bort det?

Hej!
Köpte nyss en e46 320, bilen är väldigt fräsch i helhet. Dock så har tidigare ägare bytt framskärmar och sprayat dom på plats utan att maskera huven.. Så huven är fullt med prickar av sprayfärgen som täcker ca 50% av huven.
Hur ska jag göra för att få bort detta? Har försökt med att enbart polera, men utan vidare resultat. Går i tankarna om att våtslipa ner huven och sen polera, men är ganska nollställd när det gäller sånt.
Vad tror ni? Mycket tacksam för hjälp!!
MVH.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Clay(lera) marknadsfördes väl först som "overspray clay" när det begav sig och bör vara väl lämpat för detta ändamål. Testa med en aggressiv variant, kanske Länk ?
Om det inte fungerar är det nog bara våtslip och polering som återstår.

No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Har man varit så seriös med maskeringen är det garanterat 1k sprayburk det är lackat med. Går att ta bort med en trasa blöt med t-röd alt. thinner.

Ta de lite försktigt och prova på liten yta så att inte huven är lackad med samma färg för då försvinner all färg :-)

Sedan kan man polera lite lätt efteråt och vaxa lite.

Ge dej inte på med våtslip för då har du å göra läääänge om du inte vet vad du gör och har rätt utrustning för polering.
Ri
17
RikardE
BMW M5 -05
Jag fick min båt klottrad.
Tog polermaskinen och carnubawax - allt försvann!
Tack för tipsen!! Så våtslip är ingen idé då? Har provat att enbart polera men färgen sitter kvar ändå.. Blir bara en "glansigare" finish men färgen är i princip den samma som innan. Ska pröva med t-röd som Nop föreslog. Vad finns det annars för lösningar?

Tack för hjälpen!
Mvh
La
20
LarssonRR
520D x-drive -16
Våtslip kräver en vettig roterande maskin till efterarbetet. Och det är lätt att göra bort sig.

Clay/Lera som redan föreslagits är ju till för att ta bort föroreningar/ojämnheter i lacken. Ett mildare alternativ till våtslip. Testa det om inte thinner fungerar :-) Sedan polering/vaxning!
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Aceton och vaxa efteråt

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.